Sitter tändspolen på sin originalplats? Verkar som att omgivningen runt spolen är varmare än normalt om även andra spolar ger samma fel..Den andra spolen som du testade med, funkar den i en annan bil? Jag har haft samma symptom en gång och då räckte det med byte av spolen.
Jag har ett problem med en överhettad tändspole i min folkvagn 1303 -73.
Det är så att efter att jag har kört någon mil så blir tändspolen väldigt het, man kan knappt hålla i den då.
Motorn går bra, startar, inga ryckningar osv.
Men till slut går ju tändspolen sönder, den bränns sönder inuti, och då tvärdör bilen. Så då får man vänta en stund, en halvtimma ungefär tills spolen då har kallnat. Och då startar bilen som inget hade hänt.
Tändsystemet är helt original, från tändspolen till brytarspets och tändstift.
Jag har mätt upp allt kors och tvärs, och jag får det hela att stämma. Och har även provat med andra tändspolar, men ingen skillnad.
Vad kan det vara för fel??
Vore väldigt tacksam för svar eller någon teori om vad det kan vara som strular.
//Mikael
Det är så att efter att jag har kört någon mil så blir tändspolen väldigt het, man kan knappt hålla i den då.
Motorn går bra, startar, inga ryckningar osv.
Men till slut går ju tändspolen sönder, den bränns sönder inuti, och då tvärdör bilen. Så då får man vänta en stund, en halvtimma ungefär tills spolen då har kallnat. Och då startar bilen som inget hade hänt.
Tändsystemet är helt original, från tändspolen till brytarspets och tändstift.
Jag har mätt upp allt kors och tvärs, och jag får det hela att stämma. Och har även provat med andra tändspolar, men ingen skillnad.
Vad kan det vara för fel??
Vore väldigt tacksam för svar eller någon teori om vad det kan vara som strular.
//Mikael