Hittar inte tempgivaren till motorstyrningen

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22052
    commodore
    Deltagare

    Hej har en opel omega elegance med 2.2i ecotec motorn.

    1. någon som vet vart givaren sitter?
    2. ser den har 2 trådar spelar polaritet någon roll vid inkoppling?
    ( man skall tydligen skarva på trådarna på befintlig stam ( köpt opel orginal )

    Vet nån vart man hittar en sprängskiss på denna motor vore det toppen.

    Tacksam för svar av nån som vet 🙂

    Gissa kan jag göra själv

    /C

    #81342
    Nitrogen
    Deltagare

    Men om det är en givare av originaltyp, och du ska byta på din motor, behöver du ju inte koppla nåt. Bara ansluta den befintliga kontakten…. Här en film om hur den sitter och hur man byter. Förvisso på en amerikansk bil, men samma motor… https://www.youtube.com/watch?v=nsL2u8yBkRE&list=LPQ3QrG28N16I&index=6&feature=plcp

    #81343
    Creetaciltext
    Deltagare

    Hittat givaren

    på Opel Ecotec 2.2i motorn sitter den på baksidan toppen ca 1dm ned mot torpedväggen.
    Motorn är ej snedställd som de amerikanska och ser ej likadan ut heller.
    Man kan bara känna den med fingrarna och ej se eländet.
    Har lyckats byta den utan skillnad 🙁

    Sladdarna som Opel prackade på mig är för att reparera de befintliga i kabelstammen.
    Ska ta och mäta om jag har ström på dom och det kan ju annars vara felet.

    #81346
    slirfeldt
    Deltagare

    Jo som sagt och utan att göra några gissninar 😉
    Är som sagt att i dom flesta fall skall ingen egen skarvning behöva ske vid byte av tex temperaturgivare…

    Men för undvikande av gissningar osv så underlättas vad fenomenen består av för den motorn vad det vidare kan vara för felorsak.
    Man bör även kunna mäta upp att man i alla fall får viss styrspänning i kabeln till tempgivaren. Har dock inte gällande dessa motorer vilka strömstyrkor det rör sig om.

    #81353
    Creetaciltext
    Deltagare

    Hittat felet 🙂

    Det var trasig ventilkåpa packning. oljan rann ned och dränkte tändhattarna med följd att
    OBD indikerat felaktig LMM LAMBDA osv..
    bilen har hackat när den varit kall och svarat dåligt på gaspådrag.
    villket skitfel och oljan rinner ut på baksidan motorn så man ser det inte heller,,, grrrrrrrrrrrr

    #81354
    slirfeldt
    Deltagare

    Jo detta fenomen är en klassiker på bland annat dessa motorer med många gånger helt oljefyllda tändstift håll och med en risig motorgång som följd.

    Men kul att du med hittade lösningen på problemet. 🙂

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Vatten i bagaget Talisman grandtour

Jag har vid två tillfäy sett att det varit vatten i bagaget vid reservdäcket. Första gången slog jag bort det och tänkte att en vattenflaska...

Strul med dragkrok Mercedes c-klass.

Strul med dragkrok Mercedes c-klass. Årsmodell 2011 Får upp varnings text i instrumenteringen när jag öppnar bildörren eller startar bilen att det är något fel...

Temp mätare sköt upp till max

Var ute och körde i ca 1h. Temperaturen låg precis där den skulle vara utan att gå upp eller ner. Jag stannar sedan i driven...

Vibrationer i ratten – Volvo V70

Hej! Har en Volvo V70 D3 manuell från 2010. Senaste tiden har det uppstått vibrationer i ratten. Vibrationerna börjar komma i 90-100km/h och blir därefter...

Posters på klassiska sportbilar

Har sedan några dagar en kickstarter https://www.kickstarter.com/projects/1062605378/classic-sports-car-posters igång för att kunna trycka upp posters av klassiska sportbilar, tyvärr har det inte gått så bra som...

Ligier js50 skakar från motorn/ratten

Har en Ligier js50 2018 årsmodell som skakar från motorn/ratten vid stillastående. Känns som att någonting sitter löst. Vad kan det bero på?