CcommodoreTrådstart2012-11-20Hej har en opel omega elegance med 2.2i ecotec motorn.
1. någon som vet vart givaren sitter?
2. ser den har 2 trådar spelar polaritet någon roll vid inkoppling?
( man skall tydligen skarva på trådarna på befintlig stam ( köpt opel orginal )
Vet nån vart man hittar en sprängskiss på denna motor vore det toppen.
Tacksam för svar av nån som vet :)
Gissa kan jag göra själv
/C
Men om det är en givare av originaltyp, och du ska byta på din motor, behöver du ju inte koppla nåt. Bara ansluta den befintliga kontakten.... Här en film om hur den sitter och hur man byter. Förvisso på en amerikansk bil, men samma motor...
https://www.youtube.com/watch?v=nsL2u8yBkRE&list=LPQ3QrG28N16I&index=6&feature=plcp CCreetaciltext2012-11-20 · #Hittat givaren
på Opel Ecotec 2.2i motorn sitter den på baksidan toppen ca 1dm ned mot torpedväggen.
Motorn är ej snedställd som de amerikanska och ser ej likadan ut heller.
Man kan bara känna den med fingrarna och ej se eländet.
Har lyckats byta den utan skillnad :(
Sladdarna som Opel prackade på mig är för att reparera de befintliga i kabelstammen.
Ska ta och mäta om jag har ström på dom och det kan ju annars vara felet.
Jo som sagt och utan att göra några gissninar ;-)
Är som sagt att i dom flesta fall skall ingen egen skarvning behöva ske vid byte av tex temperaturgivare...
Men för undvikande av gissningar osv så underlättas vad fenomenen består av för den motorn vad det vidare kan vara för felorsak.
Man bör även kunna mäta upp att man i alla fall får viss styrspänning i kabeln till tempgivaren. Har dock inte gällande dessa motorer vilka strömstyrkor det rör sig om.
CCreetaciltext2012-11-22 · #Hittat felet :)
Det var trasig ventilkåpa packning. oljan rann ned och dränkte tändhattarna med följd att
OBD indikerat felaktig LMM LAMBDA osv..
bilen har hackat när den varit kall och svarat dåligt på gaspådrag.
villket skitfel och oljan rinner ut på baksidan motorn så man ser det inte heller,,, grrrrrrrrrrrr
Jo detta fenomen är en klassiker på bland annat dessa motorer med många gånger helt oljefyllda tändstift håll och med en risig motorgång som följd.
Men kul att du med hittade lösningen på problemet. :-)