Hjälp: Bilen startar inte
- Detta ämne har 17 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 8 månader sedan av berit.
- FörfattareInlägg
- 2009-12-21 kl. 12:55 #14001pethoDeltagare
Bilen har krånglat lite på sistone. En Renault Scenic -00. Händelseförlopp:
Varningslampan började blinka samt även lampan fär lågt oljetryck började lysa. Konsulterade instruktionsboken som sa, om det finns olja i motorn och lampan ändå lyser så åk till verkstan. Olja är det såklart i motorn och jag har inte vart till verkstan ännu. Dagen efter skulle sambon skjutsa ungarna till skolan och då startade den till, sen dog den och har inte startat efter det. Sedan small det till o vart kallt som den ute.
Jag kollade batteriet som jag trodde var ett underhållsfritt eller nåt, men det var ju såklart snusinneli fnösketorrt, inte konstigt att bilen inte startar då. Fyllde vatten i batteriet och laddade på det, men kom bara upp i 13V så batteriet är kasst. Införskaffat ett nytt orginalbatteri och monterat detta. En jäkla sprutt på startmotorn blev det.
Bilen hoppade igång en sekund (Jag hörde att den tände) Men sedan är det lika stendött igen. Har provat starta bilen massor av gånger men den är död. Jag är inte så hemma på bilar. Men jag kan tror mig kunna säga att de båda felen (oljelampa och bil som inte startar) inte har med varandra att göra. Oljelampan tror ja är en defekt givare ??! Fast såklart inte säker.
Borde man inte höra bensinpumpen när man vrider på tändningen på såna här moderna bilar? Jag misstänker att den inte får fram soppa till motorn? Alternativt kan det ha frysit till så ja har nån ispropp. Ska testa ställa in den med. bara det att jag har ett kallgarage som det är minusgrader i på vintern. Måste få hem bilen till farsans verkstad.
Nån som har nån annan idé om vad det kan vara eller vad ja bör kolla innan jag slutgiltigt lämnar in den hos volvo och blir en hög lusentappar fattigare 😡 ?!?
2009-12-22 kl. 22:31 #62212beritDeltagareHeHe§e
Den går ju sönder fortare än du hinner laga §e
I alla fall tre fel på mkt kort tid 😮Vi bortser från oljetryckslampan…
Batteriet bytt…Startade till men vill inte gå…typiskt bränslepump…kan det vara startspärr relaterat?
Finns väl ngn röd lampa som skall slockna när man låst/låst upp med fjärren?
När batteriet varit bort kopplat kan det ha hänt ngt med “startspärreriet”.Lagade en “Megane” för länge sedan, där hade damen ifråga försökt att skotta snö med bakrutetorkaren så att säkringen bränt…Naturligtvis samma säkring som till startspärren 😡 Sådana konstruktionsmissar som man bara gör om man dricker för mkt vin till lunchen 😀
Nä Du…om alla som köpt en fransk bil köpt en Saab istället….:rolleyes: hade löst många problem!
(Om bränslepumpen pajjat, borde den ju gå igång på startgas!)
God Jul
2009-12-23 kl. 07:27 #62216selekeleDeltagareOk. Tackar för tipsen, ska kolla säkringarna, det är ju såna här “pygmé” säkringar till franscosen. Startspärren, mmm det finns en röd lampa som blinkar på instrumentpanelen när bilen är av och låst. Jag trodde de va nåt larm, men det är väl startspärren det då. Har inte reflekterat över hur den blinkar när ja väl sitter där o nöter med startmotorn. Får kolla upp det med.
Inhandlar dessutom en flaska startgas för att se om den tänder till igen, men som du säger så luktar det bensinpumpsproblem. Man blir ju inte gladare åt de faktumet att franska bilar mer eller mindre är kända för sina el-fel :/
Well nu ska här tuggas Julskinka o dylika jul-relaterade rätter sköljas ner med dito drycker vars ånga säkert kan användas som startgas. Men framåt mellandagarna får ja ta etu med franscosen (Om det ändå vart en fransyska :-p)
Tur man har en skrutt att hoppa runt i… Återkommer om problemen kvarstår, eller om någon annan kommit på andra saker att kika om.
2009-12-23 kl. 07:49 #62219slirfeldtDeltagareJo att just testa med startgas brukar man i regel rätt fort kunna konstatera om det är ett bränslerelaterat problem eller ej, så tex tänder den genast till då är det förmodligen ett bränslerelaterat problem som du med misstänker,,,
Vidare brukar det med gona rätt bra med bränsle efter en stunds nötande på starten om den nu får bränsle, så då har du lite julpyssel att dona med mellan måltiderna då. 🙂
2009-12-26 kl. 12:11 #62320selekeleDeltagareHar inte rört bilen ännu, mer än att jag testade det där med bakrutetorkaren och mycket riktigt stod den stilla. I all hast upptäckte jag fler funktioner som inte ville gå. Blinkers Hö/Vä ur funktion samt spolarmotorer pch torkare fram och bak funkar inte. Status har därför ändrats från skäligen misstänkt elfel till På sannolika skäl misstänkt elfel.
Inhandlat ett antal säkringar av olika kaliber och jag tror ja börjar med säkringsboxen bredvid batteriet som lyder under avdelningen fördelsningsbox där alla huvudsäkringarna sitter placerade. Jag tycker det verkar vara ett bra ställe att börja kika på eftersom så många elktriska funktioner är utslagna.
(Men frågan är om det är säkringar som är problemet. Frugan ringde i sensomras o sa att bilen inte startade. När ja kom för att hjälp så blinkade klockan precis som när batteriet vart bortmonterat. Men när jag satte i nyckel o vred om startade den igång utan problem. Känns som det är nåt annat. iofs, kan väl detta problem ha med batteriet att göra som ju var torrt o kanske skadat ?? kortis i batteriet, såna saker kan ju komma å gå tror jag mig hört talas om. Men efter detta har bilen gått bra fram tills nu..)
Men frågan är nu, säkringar kan det ju också vara men finns det någon som tror att det kan vara nåt relä som spökar ? Jag har ju inget elschema på bilen så jag famlar i blindo. El är dock mitt gebit så känns eventuellt som ja skulle kunna knäcka denna, även om bil-el inte är det samma som apparatskåps-el.
För kanske ta svängen förbi Biltema o införskaffa handboken, nån som vet om el-schema finns i dessa /Haynes, heter dom va om ja inte är ute o cyklar ??!
Fler ideér mellan skinkan tack.
/edit, mellan julskinkan menar jag, insåg att det blev en ganska rolig felskrivning *S*
/peterh (den 2:a)
2009-12-26 kl. 23:12 #62325beritDeltagareFranska bilar 😮 har ofta en mekanisk “krockvåldsbrytare”(bränsleavstängningskontakt), stor knapp med gummi-tuta…kolla instruktionsboken, men antagligen på torpedväggen el nära batteri och säkringsdosa i motorrummet.
Slänger man igen huven kan den lösa ut 😮 svårt att starta då!Kolla säkringar är en bra början…
Men innan man förlustar sig med schemat bör läsa felkoder och parametrar, här krävs ngt bättre än vanlig EOBD-läsare då man vill kunna se om motorstyrboxen blir “upplåst” av nyckeln/transpondern osv…när man kör på starten vill man kunna läsa parametrar så som varvtal, kamaxelläge, insprutningstider.
Verkar allt finnas på plats och kamremmen hel :q, då blir det läge att ta fram schemat….liksom när man vet vad som saknas, då är det också ovärderligt.Kändes det inte som soppa-pump? Prova startgas! Pumpen behöver du knappast schema för att kolla?! Koppla in en lampa i stället! Lyser den men pumpen funkar inte? Prova att spänningsmata pumpen direkt! Lyssna, banka på tanken, polvänd matningen snabbt och mata sedan rätt…lika med hjärtmassage för död pump §e
2009-12-26 kl. 23:37 #62326selekeleDeltagareGjorde nåt mycket enklare. Böt ut två säkringar, varav den ena var till bakrutetorkaren enligt det första förslaget i denna tråd. Den andra minns ja inte va den gick till, men den var trasig så ja bytte den med. Alla huvudsäkringar dock hela. Men vred på nyckeln och bilen startade på ett par millisekunder precis som den aldrig varit avstängd förr.
DOCK med vissa kvarstående symptom som i mina lekmanaögon luktar problem med dålig jordning ??!
Varningslampa och Oljetryckslampan flipprade med ca 1Hz och rätt var det var poppade varningsblinkern igång av sig själv, samtidigt som centrallåset låste luckan för tanklocket. Franska bilar är goa. Hursom, ett tryck på varningsblinkersknappen o den slocknade, men den kom igång igen efter en stund. Har dock införskaffat Haynes handbok nu och jag kan förmodligen läsa mig till att jordningspunkten för centrallås o varningsblinker är densamma ?! Eller inte ?!
När bilen väl gått lite på tomgång slutade även varnings+oljelampa att flippra, men fortfarande lyste dessa. Tyckte mig också märka taskig tändning på en cylinder och det hördes ett oroväckande plåtskramlaraktigt ljud vid lättad gas efter pådrag. Dock med motorhuven öppen. Har inte hört detta ljud förut, möjligt att det funnits där förr utan att jag märkt av det. Kan måhända mycket väl vara en lös plåtbit som skramlar vid vissa varvtal ?! Eller så är det nåt i motorn som är paj o därav den lysande oljelampan ?!
Ni motorgurus… Trasiga oljeringar på kolv, orsakar dessa oljetrycksfall och skrammelljud ? Vad annat kan orsaka oljetrycksfall på en bil när det är olja i motorn. Visserligen låg nivå men inte under lägstanivå… Jag ska i morron testa fylla på olja till mer normal nivå få se om lampan slocknar då.
Flippret med lamporna på panelen kan dessa ha orsakats av att bilen stått utan ström (batteri) en veckas tid o att elektroniken ballat ur? EN bekant har en sån där låda man kan ta ut felkoder med, ska ta o låna den snart med få se vad jág får ut av detta.
Under tiden vore det tacknämligt om ni experter kunde komma med lite tankar om vad ett ev. oljetryckfel kan beropå med ovan nämda symptom.
/petho
2009-12-27 kl. 07:40 #62327slirfeldtDeltagareJo dessa vagnar kan ju som redan nämt ha sina egenheter för sig,, men med jordningen så kolla upp att just dessa är av god art som med kan ställa till med diverse skumma elfenomen, och kör ett tag och kanske även ladda upp batteriet ordenkligt med extern laddare för att se att inte även dessa ljusflipprande upphör.
Flipprande oljetryckslampa kan vanligen dels bero på dåligt fungerande oljetrycksgivare, där ett sådant byte ofta är en början med att byta, eller lite väl gammal befintlig motorolja som man där inför ett eventuellt oljebyte kan satsa på en något tjockare olja och se om denna lampa med lugnar ner sig.
Svårt att säga något om skrammlet, men verkar det låta mera “plåtigt” kan det tex vara någon skydds plåt för avgasgrenröret som är lite löst, även om detta med misstänkt dålig tändning på en cylinder ju kan vara lite mera oroveckande,,,
Nej kolvarnas eventuellt defekta oljeringar tex medför inget oljetrycksfall, dessas främsta uppgift här i livet är att hålla cylindrarna så oljefria som möjligt samt att leda tillbaks oljan till oljetråget, min erfarenhet är att även med trasig oljering så uppstår inga hörbara skrammeljud.
2009-12-27 kl. 09:23 #62330beritDeltagareHaha :p, så sjukt, kolla att bakrutetorkaren funkar nu och att inte säkringen bränner så att du blir stående igen….
När det gäller varningsblinkers, så styrs den nog via ngn styrbox…lägger du en tvärnit tex så tänds väl varningsblinker för att varna bakomvarande?…en atobahn-funktion liksom…
Min tanke är då att lite olika funktioner “bootar” om när laddat batteri och startad motor inträder :l
Bry dig inte om dom symptomen förrän dom återkommer….:iDet här med att oljetrycket saknas (varnas för) känns betydligt viktigare att undersöka. Jag skulle börja med att köpa en ny oljetryckskontakt, montera och se om felet är fixat.
Du funderar på en del olika jordpunkter? Oljetryckskontakten jordar ju ner i motorblocket…hade inte den jorden varit tillräcklig hade inte motorn startat….dessutom är ju funktionen tvärt om, alltså lampan lyser för att kontakten faktiskt jordar….ett trasigt membran? i kontakten skulle kunna ge de symptom din bil uppvisar :utropSedan kan jag säga att det är inte helt ovanligt att själva instrumenthuset blir galet…ngn transistor el diod som falerar och börjar släppa ström åt fel håll med resultat att det tutar och blinkar fast alla givare funkar 😡
Felsök instrumentet genom att dra av kontaktstycket på oljetrycksgivaren…vid trasig kontakt slutar det tuta! Liksom om trycket faktiskt är för lågt 😮 men man provar med än nu kontakt – för dom går ofta sönder!
Om den faktiskt har jättedåligt oljetryck får du absolut inte kör med den. Bogsera den till märkes-verkstad så att erfarna mekar kan kolla upp var detta beror på….extremt slitna motorer kan tappa oljetrycket då oljan blir varm pga att den då är tunnare och flödar (runt ram och vevlager) så fort att ett tryck inte går att uppnå…då kan det funka att byta till en tjockare mineralolja. Man måste få upp trycket för att oljan ska nå ut till alla smörjställen typ kamaxlar mm :utrop
Ett annat inte helt ovanligt oljetrycksproblem är att man misskött sina oljebyten så att “koks” satt igen olje-silen med följd att oljan inte kan sugas upp av pumpen…:x (Byte sil)
I smörjsystemet brukar finnas en överströmningsventil (tryckbegränsare), händer sällan, men kan gå sönder. Den är ofta integrerad i oljepumpen, men ibland går den att byta separat….
Lycka till nu och låt oss veta hur det går…el inte 😮 !
2009-12-27 kl. 09:28 #62331slirfeldtDeltagareJa nu har du fått många klok råd på rad här som du bör kunna komma rätt så långt med. 🙂
2009-12-31 kl. 13:01 #62449selekeleDeltagareJag funderade på oljepumpen fakltisk själv efter jag gluttat runt i haynes boken. Det plåtskramliga ljudet jag hört kommer från motorns högra sida när man står framför bilen. Ner mellan batteri och toppen hörs ljudet. Men va ja kan förstå så sitter oljepumpen på motorns vänstra sida då man i boken snackar om kamremmen som förmodligen måste bort för att komma åt oljepumpen och rekommendationen var då att byta kamremmen när man ändå tar bort den gamla remmen för att komma åt pumpen.
Nåja får hoppas det inte är detta. Säkringen skjuts dock hela tiden, av vad vet jag inte än, det är enligt elschemat ett antal saker som matas via F19 som säkringen heter. Det är Backljus, samt bakrutetorkare och spolarmotor. Samt även startspärren då antar jag, men om detta står INGET att läsa i Haynes och det framgår inte direkt va jag kan se på elschemorna. Därmot säkring FB 5A engine immobiliser så vet inte exakt egentligen vad F19 har med det hela att göra, när det finns en egen säkring för startspäär, (om nu engine immobilser, är startspärr?)
Jag ska inhandla ett antal 15A säkringar och koppla ur alla enheter som matas från F19 och koppla in en o en å se när säkringen går, så klurar ja ju ut vad som skjuter denna. Förmodligen har väl bakrutemotorn gett upp. Det känns som det är det logiska alternativet. Jag med har en fru/sambo som ibland skottar snö med bakrutetorkaren. Dessutom på dessa bilar startar den automagiskt när man lägger i backen… Så är den fastfrusen så ? Detta problem med säkring F19 anser jag som ringa numer. Har dock på grund av kylan inte tagit itu med det. eller bilen heller för den delen.
Kopplade in kodläsaren idag och följde anvisningarna, läste tre ggr men den sa NO CODE vid varje tillfälle ?! antingen funkar inte den, eller så finns verkligen inga felkoder vilket kanske är underligt kan ja tycka då instrumentpanelen blinkar som en amerikansk julgran.
Vad anbelangar oljetrycksproblemet (i den mån det är något) så önskar jag att herrarna fortsätter att ge kommentarer till mina funderingar. De är värdefull hjälp för en bilokunning eller okunnig o okunnig, kan ju tänka ja med *S* men är ju ingen virtuos direkt *S*
Olja har jag kört med en ganska bra sort tror jag. Mobil 1 0W40 helsyntet. Köpte en 20 litersdunk av denna för några år sedan och har skött bytena ganska bra. Har kunnat gjorts bättre men bör inte vara nån fara. Oljan var den rekommenderade enligt Norsk Hydros lista över bilmodeller och oljor. (20 liter = Dyrt)…
Känns som överströmsventilen inte kan vara problemet eftersom jag inte för tryck alls enligt givaren. MEN som ni säger ska byta givaren först, detta är ju det självklara att göra. Du påpekar att oljetrycksgivaren har “tvärtomfunktion” det är vad jag i min bransh kallar en givare som är NC (Normally Closed) och öppnar när trycket är OK det vill säga bryter kretsen på OK tryck. Det faktum att bilen startar som du säger betyder att en ström flyter genom tryckgivaren, när trycket ökar så bryts denna krets. det är detta som inte händer. Men jag blir skeptisk för i elschemorna är den ritad som en NO (Normally Open). Eller så kan inte Haynes rita korrekt, eftersom i elschemor ritas alla givare i strömlöst opåverkat tillstånd.
Jag tror dock att felet kan bero på nåt annat för att oljetryckslampan o stopplampan blinkar ju med konstant frekvens (då dom blinkar) och det är ett relä som flipprar med samma frekvens bakom säkringarna. Jag tror det är nåt annat fel faktiskt. Har ni nån idé där ?
Jag jobbar vidare, fast nu är det ju skralt i kassan *S* tur man har Volvokort *S*
2009-12-31 kl. 16:20 #62459aw73Deltagarefinns oljudet kvar när man trycker den kopplingen ?
2009-12-31 kl. 17:47 #62464selekeleDeltagarejag har “manuellt” dragit i kopplingsvajern som sitter där mellan motor o batteri o ja ljudet finns kvar.
2009-12-31 kl. 17:51 #62465aw73Deltagare@petho 51971 wrote:
jag har “manuellt” dragit i kopplingsvajern som sitter där mellan motor o batteri o ja ljudet finns kvar.
ahh jag skrev lite fel
jag skrev :
finns oljudet kvar när man trycker den kopplingen ?
men skulle skrivit så här:
finns oljudet kvar när man trycker ner kopplingen ?
dvs. man trycker ned kopplingspedalen i mattan2010-01-01 kl. 00:04 #62468selekeleDeltagareär det nån skillnad att trycka platta i miattan (kopplingen) mot att dra i vajern för hand i motorrummet ?
får testa det då… 😀
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.