... och då är det troligt att du inte har förgasare utan elektronisk bränsleinspruting och då finns ingen fysisk kabel som är kopplad till ett spjäll utan gaspedalen är en "volymkontroll" vars läge en dator sedan översätter till rätt bränsle-luftblandning och -volym.
Sedan tillkommer frågor som t ex om du genom eget mekande sabbar någon garanti som ev finns kvar.
Som "rolig" historia kan jag berätta om när jag körde en Mondeo automat som min arbetgivare hade (tror detta var 1999). På en genomfartsled dog den plötsligt och ville bara gå på tomgång - gaspedalen kändes som en gummisnodd - vilket var förödande med tanke på trafiken omkring mig. Det enda som funkade var att gasa med farthållaren. Jag lyckades så småningom ta mig tillbaka från förorten till innersta'n och via bilhissen parkera i källargaraget varifrån jag tidigare kört iväg med bilen.
Av naturliga skäl var jag mycket intresserad av vad som pajat och hur det åtgärdats så jag följde upp: man hade inte hittat felet men genom att byta alla tändstift blev bilen "frisk" igen.
Jävla skitbil - förlåt uttrycket.
Sedan tillkommer frågor som t ex om du genom eget mekande sabbar någon garanti som ev finns kvar.
Som "rolig" historia kan jag berätta om när jag körde en Mondeo automat som min arbetgivare hade (tror detta var 1999). På en genomfartsled dog den plötsligt och ville bara gå på tomgång - gaspedalen kändes som en gummisnodd - vilket var förödande med tanke på trafiken omkring mig. Det enda som funkade var att gasa med farthållaren. Jag lyckades så småningom ta mig tillbaka från förorten till innersta'n och via bilhissen parkera i källargaraget varifrån jag tidigare kört iväg med bilen.
Av naturliga skäl var jag mycket intresserad av vad som pajat och hur det åtgärdats så jag följde upp: man hade inte hittat felet men genom att byta alla tändstift blev bilen "frisk" igen.
Jävla skitbil - förlåt uttrycket.