HJÄLP!!! Mystiska skakningar……

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14044
    Kangoo
    Deltagare

    Har en Renault kangoo -03 som nu gått 7300 mil. Jag köpte denna bil för mindre än 6 månader sen och den har fungerat perfekt, då jag köpte den hade den gått 5900 mil, så jag kör ganska mycket.

    Jag var på väg på E6:an i ca 110 km och plötsligt kändes det som om det var fläckvis halka på vägen för ratten “svängde/ryckte” lite till höger och sen tillbaka vänster. Dock ytterst lite så jag antog att det hade med väglaget att göra. När jag saktade ner till 90 så slutade det. Det kändes som om det tog längre tid för hjulen att reagera när jag svängde på ratten därav ev halka på vägen??

    När jag var på väg tillbaka på min färd var allt lugnt och helt plötsligt sätter det igång igen. Jag saktade ner till 90 km men utan resultat. Jag kröp fram i 70 km och ratten skakade och det där ryckandet började igen. Varje gång jag gasade på lite rörde sig ratten åt höger, märkbart både för öga och händer och när jag släppte gasen gick ratten tillbaka i “utgångsläget”. Det slutade med att jag kröp fram i 50 km med en skakande ratt och hjärtat i halsgropen.

    Någon som kan tänka sig vad detta kan vara??

    Har varit ute och provkört bilen idag och den har fungerat perfekt precis som tidigare. Har accelerat hårt för att kolla drivaxlarna svängt kraftigt och kört i olika hastigheter men inget skak eller annat konstigt.

    Kan det vara så att det suttit is eller snö i någon fälg som gett en obalans?? Tycker själv att det verkar mycket konstigt eftersom det bara dök upp utan förvarning.

    HJÄLP!! jag är strandsatt utan min bil….. vågar jag köra med den??

    #62311
    Kostya
    Deltagare

    Ja det är möjligt att du fått in något som gett obalans men kolla för säkerhets skull några saker till.

    Börja med att kolla så att hjulbultarna sitter fast ordentligt.

    Hissa sen upp fronten, helst så att båda hjulen är i luften (använd pallbockar)men om du bara har originaldomkraften så börja med höger sida.

    Fatta tag i hjulet kl 12 och 6 och rucka fram och tillbaka. Glappar det så är spindelleden eller hjullagret dåligt.

    Fatta tag i hjulet kl 9 och 3 och rucka lite. Glappar det så är styrleden dålig och måste bytas.

    Vrid hjulet hela vägen från max styrutslag åt ena hålet till det andra, det ska vara en mjuk följsam rörelse.

    Om inte det där ger något så kryp under bilen och kolla om allt ser normalt ut, inga böjda stag eller så. Jämför med vänstersidan. Har du inga pallbockar så hoppa över det här!!

    Till sist kan du ta tag i fjädern och rucka, om hela fjäderbenet rör sig så bör det undersökas närmare. På vissa bilar kan den röra sig lite när hjulet hänger i luften utan att det är något fel.

    Nu har du lite att göra 😀

    #62312
    Dayslacker
    Deltagare

    Bultarna är kollade och båda sidorna är kollade enligt metoden kl 12 och 6 och inget glapp kändes. Har ingen möjlighet att palla upp bilen men har startat bilen och vridit fullt rattutslag åt båda hållen utan några konstigeter. visserligen stod bilen på marken då.

    Kan det vara så att bilen endast har “spårat” på den dåliga motorvägen eftersom det nog var ganska underkylt??

    Skakningarna är dock ett mysterium…..

    #62313
    Kostya
    Deltagare

    Ja det är väl också möjligt men det är konstigt att det försvann och kom tillbaka, det är just det som gör att det bör kollas upp ordentligt.

    Inre drivknutar kan ge skakningar men jag vet inte om de kan göra så att bilen drar åt ett viss håll. De brukar även ge vibrationer hela tiden.

    #62319
    slirfeldt
    Deltagare

    Jo detta bör du om inget annat låta få kontrollerat eller iaf få möjligheten att lyfta upp framvagnen för närmare kontroll av bussningar, leder, lager osv, kan förvisso bero på tillfället på den dåliga vägen till att snö/is lossnat eller flyttat sig och gett diverse skumma fenomen, råkat ut för detta på flera kundbilar genom åren.

    Men testa annars annars med att fortsätta köra om än med viss försiktighet och se om det “bara” var en tillfällig grej, speciellt om det blir mildare väder.

    #70105
    Nizze86
    Deltagare

    Bortsett från skakningarna och förslag att kolla upp det ordentligt så känner jag igen draget från peugeot partner också, att den med sommardäcken plötsligt drar ganska hårt åt något av hållen. Inget problem med vinterdäcken som är smalare så jag har utgått ifrån att det har med däckens bredd att göra och att det när det är ojämt i asfalten (ofta på samma ställen på vägen) så drar den iväg plötsligt.
    Om du känner det igen, testa vänd och kör tillbaka en bit och sedan förbi på samma ställe igen i ungefär samma fart.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Vatten i bagaget Talisman grandtour

Jag har vid två tillfäy sett att det varit vatten i bagaget vid reservdäcket. Första gången slog jag bort det och tänkte att en vattenflaska...

Strul med dragkrok Mercedes c-klass.

Strul med dragkrok Mercedes c-klass. Årsmodell 2011 Får upp varnings text i instrumenteringen när jag öppnar bildörren eller startar bilen att det är något fel...

Temp mätare sköt upp till max

Var ute och körde i ca 1h. Temperaturen låg precis där den skulle vara utan att gå upp eller ner. Jag stannar sedan i driven...

Vibrationer i ratten – Volvo V70

Hej! Har en Volvo V70 D3 manuell från 2010. Senaste tiden har det uppstått vibrationer i ratten. Vibrationerna börjar komma i 90-100km/h och blir därefter...

Posters på klassiska sportbilar

Har sedan några dagar en kickstarter https://www.kickstarter.com/projects/1062605378/classic-sports-car-posters igång för att kunna trycka upp posters av klassiska sportbilar, tyvärr har det inte gått så bra som...

Ligier js50 skakar från motorn/ratten

Har en Ligier js50 2018 årsmodell som skakar från motorn/ratten vid stillastående. Känns som att någonting sitter löst. Vad kan det bero på?