CclebbaTrådstart2008-01-18Hej., har ett problem.
Utan förvarning vill inte min volvo gå 100%.
den går då på tomgång jämt., men när man gasar så varvar den upp sen dör den, sen varvar den upp., sen dör den., precis som ett ekg diagram. Kör man då så går den upp i hastighet typ 50 för att sen dö ut ner till 10km/h och upp i 50 igen., lite jobbigt att köra då!
Vad kan detta vara.,
240 GL -88
Bytte bränslefilter., då gick den flera daga utan problem., men nu hände det igen.
Tacksam för hjälp.
En bensinpump som är på väg att lämna in,kanske.
Vad är det för motor?
Det är en B23 insprutning.
Har bytt huvudbränslepumpen.,
Bilen gick bra ett tag., sedan började den igen. Pluss att nu låter det ett surrande ljud inne i kupen., det kanske är hjälppumpen i tanken?
Har bytt båda bensinpumparna., bilen gick bra i 2 veckor., börjar nu igen. Ska ge mig på luftmassemätaren nu.,
Har någon nåt annat bra tips.
går den bara bra ett tag, så fort du vart inne i bränslesytemet o pillat?
Skumt..
Där är väll mekanisk sprut på den..
Prova att häll i nån stp svart flaska ..så det rengör o smörjer upp allt.
Kan va insprutningshuset som kärvar. Haft problem med det själv.
Men då gick den illa o ibland på 3 o ibland på 2 o bland jättebra.
Bytt bränslefilter?
Kollat kontakter så inga kablar är lösa eller dåliga vid o på motorn.
Under isuget sitter en bälj..lossa den, å där inne sitter en tallrik på en hävarm...känn på den lite om den går lätt.
Är den svårstartad?
Mvh Stefan
Jag förmodar att det är spjällhuset som menas.
Har för övrigt noterat att det inte var luftmassemätaren., kollade stiften., varav ett gick av vid demontering kan varit sprucket.
Har bytt samtliga stift, luftfilter, fördelarlock samt rotor,
Verkar som bilen börjar balla ur när motorn blivit varm. (tror jag i alla fall)
Har hört talas om strulande bränsle regulator, vad kan denna sitta i så fall.
Några andra bra tips?
Ska ge mig på steffomannens tips i morgon.
har nu även bytt bränsle relä utan framgång.
Så följande delar är bytta.
Fattar ingenting.
Tillägger att det liksom "dunkade till" i bilen när det började.
Kan någon veta mer., börjar bli trött på att kasta ut pengar på en bil som knappt har nåt värde.
oj dunka det till i motorn..
Gör ett komp. prov på den.
Kan ju hänt nått..
240- 88 har väl elektronisk insprutning om jag inte minns fel , har alltså inte luftmängdmätare med en tallrik på en arm , utan en med en tråd i
Är det en 88a eller b?
88b har ett diagnosuttag i motorrummet, bakom vänster fjäderbenstorn. Kontrollera om några felkoder visas i något av uttagen ( 1 till tändning och 1 till bränsle )
Kontrollera även kamremmens inställning, och ev, luftläckage vid insugspackningen.
Relativt vanliga fel på dessa motorer.
Gamla volvo, "det är ju så lättmekat" säger de volvofrälsta...
Sorry men det verkar hemskt drygt att felsöka på det här sättet och punga ut massor med pengar på ett gammalt as, kanske delarna börjar kosta mer än bilen och värdet på den ökar inte ändå. Jag vet hur det känns, vill bara önska dig lycka till