RRunargulTrådstart2007-07-05Hej
Vad har hänt min saab 9-5 2,3?
Vid motor broms har den börjat blåröka vid ca 2000 varv?
Är den i kördugligt skick,eller ör det bärgning till verkstad som gäller!!
Vid gaspådrag beter den sig som vanligt,utan blårök.
Mvh Rickard
Spontant så låter det som det är ventiltätningarna som börjar sjunga på sista versen , försvinner det mycket olja ?
tror ju knapast att en bärgare är av nöden krävd så att säga . men åk förbi vekstan du , en snabbkoll på det där ska dom inte ta någe för
@n-gatan 23078 wrote:Spontant så låter det som det är ventiltätningarna som börjar sjunga på sista versen , försvinner det mycket olja ?
tror ju knapast att en bärgare är av nöden krävd så att säga . men åk förbi vekstan du , en snabbkoll på det där ska dom inte ta någe för
Jag tror det,oljelampan började lysa och bilen bara la av.Fyllde olja,rykte även ur ojlepåfyllningshålen när jag skulle fylla.Körde lungt utan problem,märkte att det blårök när jag motorbromsade.
Tack tör hjälpen,det blir en tur till verkstan i morgon.
Håll koll på oljan . en jobbarkompis 95 fick motorras pga brist på olja , så kolla den en gång till innan du far så det inte är någe annat strul . saab hade problem med någon backventil eller vad det nu var som gick tät så oljan försvann på någe vis , snabbt . saab betalade kompisens motor trotts 19000 mil , fabrikationsfel
@n-gatan 23080 wrote:Håll koll på oljan . en jobbarkompis 95 fick motorras pga brist på olja , så kolla den en gång till innan du far så det inte är någe annat strul . saab hade problem med någon backventil eller vad det nu var som gick tät så oljan försvann på någe vis , snabbt . saab betalade kompisens motor trotts 19000 mil , fabrikationsfel
Shit då,sitter ute i obygden.Hällde i ca 1,5 liter när bilen la av,enda jag hade i bilen.Sen rullade den 3 mil till efter det.
Min har gått 21000.Man får bekanta sig med grannarna innan man rullar iväg alltså!!
Ddagsbogard2007-07-05 · #@n-gatan 23080 wrote:Håll koll på oljan . en jobbarkompis 95 fick motorras pga brist på olja , så kolla den en gång till innan du far så det inte är någe annat strul . saab hade problem med någon backventil eller vad det nu var som gick tät så oljan försvann på någe vis , snabbt . saab betalade kompisens motor trotts 19000 mil , fabrikationsfel
Tror att Saab bara ställer upp i dessa fall OM serviceboken är föredömligt ifylld med alla stämplar utan ett enda hopp. I annat fall gäller inte motorgarantin.
Det är med stor säkerhet vevhusventilationen som strular, saab har haft problem med den, kör inte bilen förren det e fixat, det kan bli "dyrt dyrt dyrt"...