TTotteHBGTrådstart2006-01-26Hjälp min växellåda har nog rasat det är en importerad bil så inte så vanlig i sverige nån som kan hjälpa mej att renovera den ?? eller har en att sälja ??
KÖPES !! CHL växellåda + ev. motor ABU
0768-200 137 Torsten
Kolla tex på
www.laga.se, även om den råkar vara importerad så finns det passande lådor! Hör gärna med någon "snäll" VAG reserdelare om alternativa växellåds koder på passande lådor, vilket kraftigt underlättar sökande av lämplig låda.
Hittade själv nyligen en passande låda på detta sätt, till även en "omöjlig" Golf 1,4a, och som sagt,, priserna pendlar mycket kraftigt, men själva hittade vi en låda för endast 3500:-!
men då måååååste de vara ultrasnälla för de är väl egentligen inte intresserade av de importerade bilarna om de inte själv får meka med dem....
skall kolla laga.se meddetsamma........hittade en del där faktiskt skalll ringa lite imorgon
TACK MASSOR för tipset...
Nja det behöver du inte heller nämna att det nu skulle röra sig om en importbil,,, för med största sanorlikhet finns tex CHL låda även i svensksålda bilar, visst var det en Golf III 1,6a du hade?
Ska se vad jag kan få fram hos min "snälla" VAG verkare på orten,,, men att det finns alternativa passande lådor är jag hundra på!
KKrister Lindholm2006-02-01 · #CHL är inte så vanlig, det är allt jag kan säga..
Thomassons bilskrot är den enda i landet som annonserar att de har en sån låda.
Naturligtvis finns det alternativa koder som passar, dock kan det skilja en del på utväxling.. Men det bör en VAG-verkstad kunna informera om utan att trilskas tycker jag!
Jag har hittat flera stycken idag 4-5 stycken efter tipset jag fick om
laga.se
jag har bara vetat om bildelsbasen.se innan
Thomassons har vänt totalt på klacken de skulle ju ha 6250:- för växellådan
för ca 1-2 veckor sen och var jättesnorkiga , nu fick jag ett KALASPRIS på både motor och växellåda av dem.
Tackar åter igen för tipset....lycklig som en fågel...
jo det var en 1,6 :a 94" om jag får gissa så passar nog CNU och CWR bäst , vet ej vad som skiljer.
sen finns det fler som kan passa , tex CCK , CHX , CEC , CKR men samma där.. vet ej vad som skiljer , och det är ju det som är det svåra.
För er som är intresserade av Vw kan jag tipsa om www.doppelwobber.de där står en del om utväxlingarna. tyvärr inte vilka man kan mixa osv....
jag hittade flera av dem på laga.se efter en finkamning av varenda motor och växellåda 93-95 DERAS SÖKMOTOR söker tyvärr inte i alla fälten och många är slarviga vid inläggandet av uppgifterna , de lägger viktiga uppgifter som inte nås av sökmotorn , vissa lägger inte in nåt...
flera skrotar har fått gå ut i verkligheten och kolla för mej idag.
bildelsbasens sökmotor är nog likadan.... samt de slarvar de också......
men trägen vinner..... Tack igen .... bugar djupt på knä....
KKrister Lindholm2006-02-01 · #Ja, att lagra delar i våra system med information på rätt ställe verkar många ha bekymmer med. Jag skär oftast bort ett finger för varje gång nån gör fel hos oss! ;)
Skämt åsido, det är mycket slarv hos en del... Tyvärr!!!
Sen håller jag verkligen med om att både LAGA & Bildelsbasens sökmotorer inte tillhör världens intelligentaste, men det funkar iaf väldigt mycket bättre än om vi inte hade dem alls.. Tänk att gå tillbaka till att ringa runt!? Yäck..
Håller med absolut kanon dessa 2 sajter , men det är väl stressen .... som vi fick se prov på idag i GISSA KÄNDISEN !! du hann inte lägga upp en ny bild.
eller så är det kanske ny personal / mindre vetande / inte intresserade saom lägger in i systemet
Jo det kan man lugnt säga att det slarvas en del på bilskrotarnas detaljbeskrivningar, men ändock som sagt, inte saknar man tiden med rundringningen,,,
Det som mest rör om dessa växellådskoder är enligt VAG vilka utväxlings förhållande det rör sig om, och fick själv av VAG till en CEC låda bland annat följande passande alternativ: CEW, CHX, CKR, CCK, så då borde du ha en hel del att välja på och själva hittade vi en CCK låda som fungerar perfekt.
Vad var det föresten för fel på din låda? På den jag byte så blev Golfen plötsligt 3 växlad,, där ettan, tvåan, trean och backen var ur funktion samt ett himla rasslande, vilket berodde på att ena gaffeln i lådan sagt upp sig.
Den har inte rasat helt ännu..... hade kört en tur på ca 3 mil stannade en timma ungefär , sedan startade jag bilen igen -
en farbror skulle kolla min nya bil..... och då hörde jag ett vinande ljud ...... som jag inte hört förut...
tryckte ner kopplingen och då blev den tyst...( ca ½ växellådan snurrar när friläge är i ) sen blev den lite tjurig att få in växlarna på - men alla gick i men inte lika lätt som förut , jag tror det är nåt lager som är på gång i den....
VAD TROR NI ?? är felet ??
jag körde MKT FÖRSIKTIGT HEM hade ca 2 mil hem körde 60 km hela vägen och bara på 4:an försökte undvika växla så långt det gick ( 5an brukar vara den svaga länken ) efter 2-3 km så kom där en BRÄND OLJEDOFT kanske olja som läckte ner på avgassystemet eller katten men det varade bara nån km sen upphörde det. kanske inte är nån olja på den , den har stått i ca 2 veckor nu och bara nån enstaka droppe under bilen. och jag kom hem , den viner inte mera nu än innan
Mitt lilla klipp blev inget klipp köpte den för 6000:- med def. topppackning har bytt en hel del kylare - värmepaket vattenpump etc den står mej i 13600:- nu skall den då ha en ny spis + växellåda så är det ju inget klipp längre då är jag uppe i 20000:- drygt + en himla massa jobb
TYCK SYND OM MEJ !!!
Ja där hade du allt "lite" otur med den bilen, annars brukar Golfar vara tämligen idiotsäkra köp och liknande din beskrivning lämnade även ägaren till Golfen jag byte lådan på, detta skedde för denna ägare mycket plötsligt,,och som då även fick ta till bärgarn hem!
Och enligt VAG själva så är dessa lådor VÄLDIGT känsliga på att oljemängden är helt rätt rätt, där det oftast börjar med vinande lagerljud uppstår, så visst är din låda troligen på gång att ge upp, men har du inte redan gjort det så checka omgående upp olje mängden i din låda, vilket i bästa fall kan få ordning på den.
Om du gör detta själv så är det mellan pluggen (torx) den som sitter i nivå med drivaxeln, på lådans framsida.
Lite mer skumt med olje läckaget,, kan vara en tillfällighet och troligen då i från motorn då lådan inte sitter i närheten av avgassystemet,, lycka till din olyckssalige,,
skall ta in den i dagarna och titta närmare på den . det kom MYCKET plötsligt
har inte hört någotsomhelst tidigare
det var inget bra tips att ta av den mittersta torx skruven för den håller något inne i växellådan kanske en gaffel eller nåt och nu får jag inte i den igen utan troligen måste hela lådan rivas nu...
Denna torx skruv (den mittersta) ÄR enligt VAG nivå pluggen! Och precis samma fenomen var det med vår redan defekta låda, vilket i och för sig VAG själva var lite förundrade över,, likaså en växellåds speciallist om detta.
Men för vår del så med den bättre begagnade lådan så fylldes det på med ny fräsch olja och nivån stämdes av med denna nivå plugg (den mittersta torx skruven) utan några som helst problem och fråga gärna du med din lokale VAG verkstad om detta, för det är den enda nivåkontroll möjligheten som finns.
Och den Golfen jag bytte låda på har nu även gått klockrent i 500 mil,, så helt klart var det även för dig något som redan var trasigt även i din låda,,, hoppas det löser sig även för dig.