Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

hjullager problem

Startad av indianen · 2009-07-12 · 12 svar

indianenTrådstart
har en berlingo som jag håller på att byta hjullager på men nu kommer jag inte längre hur tusan ska jag så loss de delarna som e kvar av lagret??
MoPar 66
ska inte sådana lager pressas ut? som det ser ut på bilden så har lagret delat sig,
den biten som sitter fast på högra bilden ska väl egentligen sitta kvar i lagret på vänster bilden
aw73
när det gäller högra bilden sätter man den lämpligen i ett rejält skruvstäd
och med hjälp av en huggmejsel och en rejäl handslägga banka ut den kvarsittande lagerringen en bit , sedan med en avdragare ta bor den alt. borra några småhål och spräcka den
när det gäller spindeln:
ta innelagret och lägg i dra i hop med brickor och skruv
ta med hjälp av en hylsa och däng ut den från andra hållet
den gamla lagerytteringen kan man evt. använda när man driver i det nya lagret
dra sedan i navet med hjälp av en kraftig bult/mutter och brickor (nästan) på plats
smörj delarna med lite fett så går det lite lättare på plats
opel
jo du har aldeles rätt men lagret mer eller mindre ramlade ut och detta e det som e kvar :(
Kostya
Det som är kvar på vänstra bilden lossar du lätt med liten rondell eller ännu hellre en dremel. Lägg ett snitt tvärs över lagerbanan, längs med tappen, och sluta strax innan du slipat igenom helt. Ta sen en huggmejsel och slå i spåret så separerar lagerbanan och trillar av.

På den högra bilden kan du lägga spindeln mot något hårt, montera tillbaka den inre lagerhalvan så gott det går, ta en hylsa eller rörstump som passar mot innerlagret och slå ut den med släggan. Ta i rejält!
berit
Mpalm vet hur man får isär grejerna :utrop
Glöm inte ta loss spårringen, innan du går lös på yttre lagerbanorna som sitter i spindeln :i

Men vet Du hur Du ska få ihop det med det nya lagret :fraga Då kan man nämligen inte gå lös med släggan hur som helst - då kommer du ofelbarligen att slå isär det nya lagret - och sedan kan du kasta det..

Lagret skall pressas i spindeln genom att anbringa kraft på lagrets yttre bana, här ar det bra att ha kvar den gamla lager delen någorlunda intakt så att man kan pressa med den...
Ev kan man kyla lagret i frysen några timmar och tillika värma upp spindeln några hundra grader , gasol el kanske i bull-ugnen om frugan tillåter §e och sedan släppa i lagret , "plonk", du får bara en chans sedan utjämnas värme kyla snabbt...:D

Sätt dit en ny, el i alla fall hel spårring.

Nu skall navet pressas i. Glöm allt vad banka heter!! Viktigt! -Pressa nu bara på den inrelagerbanan annars skiter det sig...

Det bästa är nog att ta isär allt, rengöra, köpa en wienerlängd, gå ner till lokala verkstan, så ordnar dom det medan du väntar...:cool: max 5 min
landy88
En lagerbana som sitter i ett hus är skitenkelt att få ut om man har en MIG-svets, bara lägga en hyffsad svets inuti lagerbanan, så ramlar den ut direkt, det behövas inte mycket alls.
berit
Bra tips, nytt för mig. Då lär den ju vara hyffsat hel och fin att pressa på sedan...
landy88
@Dr Dolittle 45840 wrote:
Bra tips, nytt för mig. Då lär den ju vara hyffsat hel och fin att pressa på sedan...

Med en svetssträng i lagerbanan behöver du inte pressa alls, den drar ihop sig när svetsen kallnar. Ett utav många knep man lärde sig under en 4-årig lärlingutbildning på 70-talet.
opel
jo blir nog så att jag åker till en verkstad som får ta loss grejerna och sedan pressa på det nya lagret har de press på de flesta verkstäder ??:confused:
opel
om man nu fått på det nya lagret och inte allt ojud e borta e det då kanske drivknuten som spøkar:confused:
slirfeldt
Jo dom flesta verkstäder med lite klass har i regel tillgång till pressverktyg,, börja med att få detta lager bytt och sedan gå vidare om oljud kvarstår,, lagerljud brukar ofta ge ett mallande läte och värre vid belastningar då man tex svänger fram och tillbaka.

Defekta drivknutar brukar mera ge klapprande läte och mer vid fulla rattutslag och samtidigt accellera, så brukar man rätt bra pricka in vilken drivknut som eventuellt är på gång.
opel
jo har bytat lager men verkar som det e någon annan stans det spøkar verkar som det fortfarande glappar men verkar som det har medstyrstaget att gøra glappar bara åt det håller hjulet svänger :mad:

Fler trådar i Hjälpforumet Bil