Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Hög CO-halt och lambda-sond

Startad av Vroom · 2002-05-13 · 2 svar

VroomTrådstart
Har enligt MULTEC styrenheten fått fram att lambda-sonden skulle vara kapaj.

Kan man mäta sonden på något sätt för att bekräfta detta?

Det är en entrådig sak så egentligen borde den väl bara fungera som ett motstånd till jord?


/Mats "9%CO" Granström
Bozzle
Du kan spännings mäta den & kolla hur den uppför sig. Den ska konstant svänga mellan 0,0volt-1,0volt. Du kan kolla den både på tomgång och vid högre varv.Lambda sonden är en syresensor som blir uppladdad av rest syret i avgaserna. Den måste ha en pendlande gång för annars klarar inte `katten´ av att bygga om molekylkedjorna. Katalysatorn är ingen renare det är en omvandlare.
turbofrasse
OK, jag tackar för det.

Ska kolla voltaget imorrn, då frun kan lämna ifrån sig fordonet.

/MG

Fler trådar i Hjälpforumet Bil