JJarvnaTrådstart2009-02-22Hej.
Har en Peugeot 309XS.
Vi besiktningen Hade jag för höga värden på CO & HC-halt vid tomgång.
HC=432
CO=8.8
Lamda=1
När man varvade motorn var värdena godkännda.
Vad göra?
Har bytt olja och luftfilter.
Har tempgivaren något med detta och göra?
Vill inte lägga ner för mycket pengar på den nu.
går det upp i temperatur ordentligt motorn ca 80-90 grader innan termostaten öppnar?
inget överslag i tändsydtemet motorn går rent vid kallstart ?
om ok kan det vara catten som är oduglig
finna att köpa nytt här:
https://www.katonnet.com
annar konvertera om den till E85 drift med tex. flextitune för att få ned värderna
Ibland tycker jag att motorvarvet går upp och ner vid kallstart. Hjälper det att byta tändstift? Tempmätaren visar 75 grader.
Motorn var varm vid besiktningen kanske jag ska tillägga.
75C+ är för kallt det kan ha en betydande verkan på HC:n
prova att starta motorn kall och kör några enstaka km är slangen pissljummen efter termostaten så är den oduglig
Tack för det svaret. Ska prova detta.:)
Hej igen,
Bytte termostaten, värmen kom upp bättre.
Dock hade jag fortfarande höga värden.
Ska prova med att byta lamdasonden.
Tydligen låg förbränningen på 7.5 tror jag, och det skulle väl ligga på 13.
Är det någon som kan förklara detta?
eftersom lamda låg på 1.00 så kan det inte vara denna
men det är lite motsägelsefullt eftersom co låg på 8.8
Hej.
Det låter ju som du säger lite konstigt. Kan Lamdan vara "skitig"?
Om det inte blir bättre om jag byter, är det tomgångsreglerventilen som är kass då? Är det något man kan fixa eller måste man byta?
lamdan kan vara igensotad och ha långsam reaktion
vilket man kan konstatera genom att ansluta en volmätare den ska snabbt pendla mellan 50-950mV ocm den penlar lågsamt det tar flera sekunder för att växla värde så är den troligen helt/delvis igensotad