TtrezpazzTrådstart2007-07-28Hej! Fick nedslag på min Ford mondeo -94. Hade för hög hc-halt (188). några tips på att fixa detta? Har hört att man kan fuska sig igenom besiktningen genom att ha 50% E85 i tanken... Tar motorn nån skada av detta isf?? Jag har bytt alla filter o bytt olja.. Hjälpte inte.
Du kan mycket väl använda dig av upp 50% E85 utan några som helst risker för motorskador, som efter mångas erfarenhet troligt fixar dessa inte allt för höga avgasvärden, men är dom allt för höga fixar ingen etanol det heller,,,
Men så testa,, körde själv en Mondeo 2,0 -94 i mer än 5000 mil på 60-70% E85 innan den helt konverterades och gick även då helt utan problem på 100% E85 och hade alltid klockrena avgasvärden. :-)
Oj då, 188 är lite väl mycket! Grundproblemet är nog att olja pressas ner i cylindrarna via ventil styrningarna, och där förbränns oljan helt eller ofullständigt, vilket ger det höga avgasvärdet..
När värdet är så högt som 188 är det ingen ide att försöka med E85, för det är inte bränslet som är problemet, oljeläckage via ventilstyrningarna är tyvärr tecken på att motorn har gjort sitt, eller rättare sagt topplocket.. Hur långt har den gått? Det är i stort sett omöjligt att kontrollera läckage via ventilstyrningarna, det du kan göra är att kontrollera allt övrigt och med hjälp av uteslutningsmetoden avgöra, med andra ord byta olja och filter, tändstift, bränslefilter, luftfilter e.t.c. Men vad jag förstod så har du redan gjort det och problemet kvarstår.. I vissa fall kan katalysatorn vara problemet, men inte enbart när värdet är 188, då är det enligt mej något mer som bidrar till det höga värdet..
Kan du byta topplocket själv? Kolla runt lite på skrotarna, men räkna med 1200-2000Kr plus 400-500 för en packning, ställ kostnaden och arbetet i relation till värdet på bilen innan du ger dej på en sådan reparation.. Man kan också renovera det befintliga topplocket, men det blir ungefär samma kostnad..
Undersök allt övrigt innan och var öppen för andra lösningar, ibland är problemen inte alls det man först tror..
Mvh..//Ecodrive
Kastade i tre flaskor k-sprit...varmkörde bilen ordentligt. Fick ner värdet till 140...nånting... Men då hade jag bara kört ett par mil med dom nya filtrerna o stiften. Hörde att man bör köra en bra bit med dom nya sakerna. Är bara på tomgången som värdet är högt... Bilen har gått ca:25000 mil. Hc-värdet var "bara" på 177 i början..skrev 188..
Här är alla värderna:
CO: 0.2 (0.5)
CO 2500 : 0.3 (0.3)
HC: 177 (100)
LAMBDA: 1.01 (0.95-1.09)
Visst är det inte ett bränslerelaterat problem detta,, annars är det rätt vanligt fenomen med trötta ventiltätningar på dessa motorer, det du skulle kunna pröva är att använda en lite tjockare olja som hjälper till minska oljeförbrukningen.
Och med dom avgasvärdena verkar det iaf inte vara katalysatorn som är defekt, mycket viktigt är att motorn är riktigt varm för att få bra avgasvärden vilket många besiktningsgubbar inte orkar bry sig om, utan underkänner hellre.
I övrigt är det mängd med folk med HC kring dom 200 som med en större mängd etanol som "fuskat" sig genom nålsögat, men visst det är ju inte rätt väg att gå så att säga. ;-)
Hej visst är det grund problemet att bilen drar olja och på så sätt får ett för högt värde.
provade allt på min bil fick till slut byta katten.
visst om grund problemet inte åtgärdas så vet jag inte vad man kan förvänta sig för livslängd på katten men jag ser det inte som ett stort problem då en ny bara kostar några hundra (6-7) på biltema.
mina värden sjönk till nästan 0 på allt.
(har ju inte pappren här)
Visst är det så i många fall att grundproblemet för höga avgasvärden kan bero på att oljeförbrukningen är hög, lika väl som tex kolvringa osv är otäta, och som sagt utan att åtgärdet eventuellt grundproblem kan man heller inte veta den förväntade livslängden på den utbyta delen.
Men som du säger det kostade inte så mycket och värdena är nu bra, så det får väl framtiden utvisa om det var ett smart drag eller ej,, kan ju mycket väl fungera.
Sskanedanne2007-08-02 · #@ecodrive 23620 wrote:Oj då, 188 är lite väl mycket! Grundproblemet är nog att olja pressas ner i cylindrarna via ventil styrningarna, och där förbränns oljan helt eller ofullständigt, vilket ger det höga avgasvärdet..
När värdet är så högt som 188 är det ingen ide att försöka med E85, för det är inte bränslet som är problemet, oljeläckage via ventilstyrningarna är tyvärr tecken på att motorn har gjort sitt, eller rättare sagt topplocket.. Hur långt har den gått? Det är i stort sett omöjligt att kontrollera läckage via ventilstyrningarna, det du kan göra är att kontrollera allt övrigt och med hjälp av uteslutningsmetoden avgöra, med andra ord byta olja och filter, tändstift, bränslefilter, luftfilter e.t.c. Men vad jag förstod så har du redan gjort det och problemet kvarstår.. I vissa fall kan katalysatorn vara problemet, men inte enbart när värdet är 188, då är det enligt mej något mer som bidrar till det höga värdet..
Kan du byta topplocket själv? Kolla runt lite på skrotarna, men räkna med 1200-2000Kr plus 400-500 för en packning, ställ kostnaden och arbetet i relation till värdet på bilen innan du ger dej på en sådan reparation.. Man kan också renovera det befintliga topplocket, men det blir ungefär samma kostnad..
Undersök allt övrigt innan och var öppen för andra lösningar, ibland är problemen inte alls det man först tror..
Mvh..//Ecodrive
Vet inte hur det är med nyare bilar men på bilar som är av äldre årsmodel så brukade vi kolla ventiltätningarnas skick genom att efter en KRAFTIG motorbroms ge full gas och om det kommer ett blåt moln bakom bilen så är nog v.tätningarna slut...OBS ingen vetenskaplig metod
MvH Per
Jo det är en teknik man kan tillämpa om att få en hum om dess kondition och torde även fungera med nyare bilar,,
Kan man byta ventiltätningar utan att ta bort toppen? Har gjort det endast en gång och det var längesen. Jag har en ventilfjädertång, men finns det något snik knep som att trycka ner fjädrarna med en tång utan att tappa ner ventilerna typ?
@surfturf 25575 wrote:Kan man byta ventiltätningar utan att ta bort toppen? Har gjort det endast en gång och det var längesen. Jag har en ventilfjädertång, men finns det något snik knep som att trycka ner fjädrarna med en tång utan att tappa ner ventilerna typ?
Du kan ta bort ventiltätningarna utan att lyfta toppen då behöver du tillgång till en kompressor så du kan blåsa in luft i cylindern och pressa ur dom.. detta är gjort på många V8.. men lyfter man av toppen / topparna så ser man ju mer i detalj hur det "mås" i motorn.....