Hög oljeförbrukning!

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2816
    Anonym
    Gäst

    Min Audi 80 2,0l 16V -91:a dra mycket olja ca: 1,5-2,0L på 100mil toppen är renoverad, bilen går bra den röker inte, vid motorbromsning och gaspådrag kommer inget moln vad är det, är det någon som har någon lösning på det????

    #24003
    Tobbe
    Deltagare

    Annan läcka kanske? Ställ dig nånstans där du kan se om den inte läcker ner på marken……eller kanske i kylarvattnet?

    #24006
    sgtpepper
    Deltagare

    Nej motorn läcker inte olja det har jag kollat, när man står på tomgång så luktar det olja så det går åt i förbränningen

    #24027
    Racerankan
    Deltagare

    Då är nog inte toppen riktigt renoverad.

    #24028
    CarMan
    Deltagare

    Det finns faktiskt mer än ett topplock på en motor.
    kan vara en felagtig vevhusventelation eller dåliga kolvringar.

    Toppen kanske ej är renoverad! Vad äe gjort med toppen? En del säger ju att topen är renoverad, fast dom knapt gjort nått alls!

    #24031
    sgtpepper
    Deltagare

    Toppen är renoverad = Planad, bytta ventiltätningar, slipade ventiler, packboxar bytta + alla tätningar.
    Jag kollade ringarna när jag renoverade toppen och slipade veven riktade vevstakar och dessa var under max måttet vad som man godkänner för ev byta av ringar

    #24033
    MoPar 66
    Deltagare

    Hade samma problem med en b20 motor o det var att en av oljeringarna på en kolv hade gått i sönder var bara o riva motorn igen o hur roligt var det:-(

    #24035
    Racerankan
    Deltagare
    Quote:
    On 2002-02-05 16:35, CarMan wrote:
    Det finns faktiskt mer än ett topplock på en motor.
    kan vara en felagtig vevhusventelation eller dåliga kolvringar.

    Toppen kanske ej är renoverad! Vad äe gjort med toppen? En del säger ju att topen är renoverad, fast dom knapt gjort nått alls!

    Nu snackar vi den motorn han har och mig veterligen är det bara en topp som spänner över alla cylindrarna på den. Det är inte så jättevanligt med flera toppar på bensinmotorer.

    Sen om du menade ventilkåpan eller inte vet jag ej.

    #24037
    Anonym
    Gäst

    Racerankan >> Nu missförstod du…

    Han menar att det finns mer än ett TOPPLOCK på en motor, inte att det finns mera än ETT topplock….

    He, he..

    #24038
    CarMan
    Deltagare

    Ja det var så jag menade.
    Det sitter ju typ kolvar & ett block där nånstans 🙂

    #24040
    Racerankan
    Deltagare

    Hehe, så det kan bli. Ber om ursäkt 🙂

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Vatten i bagaget Talisman grandtour

Jag har vid två tillfäy sett att det varit vatten i bagaget vid reservdäcket. Första gången slog jag bort det och tänkte att en vattenflaska...

Strul med dragkrok Mercedes c-klass.

Strul med dragkrok Mercedes c-klass. Årsmodell 2011 Får upp varnings text i instrumenteringen när jag öppnar bildörren eller startar bilen att det är något fel...

Temp mätare sköt upp till max

Var ute och körde i ca 1h. Temperaturen låg precis där den skulle vara utan att gå upp eller ner. Jag stannar sedan i driven...

Vibrationer i ratten – Volvo V70

Hej! Har en Volvo V70 D3 manuell från 2010. Senaste tiden har det uppstått vibrationer i ratten. Vibrationerna börjar komma i 90-100km/h och blir därefter...

Posters på klassiska sportbilar

Har sedan några dagar en kickstarter https://www.kickstarter.com/projects/1062605378/classic-sports-car-posters igång för att kunna trycka upp posters av klassiska sportbilar, tyvärr har det inte gått så bra som...

Ligier js50 skakar från motorn/ratten

Har en Ligier js50 2018 årsmodell som skakar från motorn/ratten vid stillastående. Känns som att någonting sitter löst. Vad kan det bero på?