Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Höga avgasvärden på en 98:a corolla

Startad av pytonson · 2010-02-10 · 12 svar

pytonsonTrådstart
Hej allihopa
Ny här på forumet
Var på min andra återbesiktning idag och det gick åt helvete.

Första besöket slutade så här:
CO 1,1 (0,5) HC 310 (100)
CO 2500 1,5 (0,3) LAMBDA 0,96 (0,99-1,03)

Nytt luftfilter och ny olja/oljefilter

Andra besöket slutade så här:
CO 1,4 (0,5) HC 172 (100)
CO 2500 0,3 (0,3) LAMBDA 0,99 (0,99-1,03)

Nya tändstift

Och efterdagens besök:
CO 0,9 (0,5) HC 304 (100)
CO 2500 1,1 (0,3) LAMBDA 0,96 (0,99-1,03)

Och det är en Toyota Corolla 98 1,3, har gått 13714 mil
Har fått tips om att hälla i 4 liter K-sprit och åka dit igen.
Men hjälper det på alla punkter?

Skulle vara tacksam om jag kunde få reda på orsak och lösning.

Go'kväll/Lelle
landy88
Med dessa värden kan du nog glömma K-sprit/E85. Har du ingen motorlampa som lyser? Min gissning är att din lambda har lagt av.
aw73
med tanke på detta värde LAMBDA 0,96
kanske det är lambdasonden som är på G

istället för K-sprit är det smidigare med E85 etanol
matrixred
@Preben F. 54086 wrote:
Med dessa värden kan du nog glömma K-sprit/E85. Har du ingen motorlampa som lyser? Min gissning är att din lambda har lagt av.


Nej, ingen motorlampa som lyser

Jag ska ta kontakt med Toyota imorgon

Tack för svaren, Preben och a128
aw73
med lite tur så kan du på diagnostikutagets stift 4 mäta lambdasondens funktion
som ska pendla mellan ca 50-950mV mätt i förhållande till jord (stift12)


biltema har en 4 trådare för ca 500:-
slirfeldt
Ja med dessa lambdavärde tyder det på att bränsleblandningen är fet och det kan bero på dåligt fungerande lambdasond, med reservation för dålig katalysator med tanke på det höga HC, men en kontroll av lambdasonden kan vara en början och jag brukar mäta dessa med en voltmätare och att dess signalström mot jord och med varm motor på tomgång bör växla mellan 0,2-0,9 Volt i snabb följd för en frisk lambda.

Och har med uteslutande positiva erfarenheter av biltemas klart prisvärda lambdasonder,, men då du skall kontakta Toyota så återkom gärna med resultatet. :-)
matrixred
Go kväll
Ska lämna in toytan på felsökning i morgon måndag hos europeiska i v-by och de tar 750:- för jobbet (medans rissne vill ha 1.500).

De svarade f.ö. att de trodde att det kunde var katalysatorn med tanke på det höga HC-värdet.
aw73
innan du går "över ån efter vatten" och köper en ny kissemiss kolla in denna sida först:
https://ssl.delti.com/cgi-bin/rkat.pl?dsco=121&cart_id=87630929.121.15395&s_p=Katalysatorer

jag hade en polo från 1991 som med nöd och näppe gick ingenom nålsögat trots 100% E85
men jag hade överslag till jord i tänhattarna som jag sedan skalade av vet doch ej om det blev bättre HC för jag sålde den
matrixred
Hej igen.
I morse (måndag) lämna jag in den och i eftermiddag så ringde de och lämnade domen.
Lambdasondens fästen hade rostat sönder och satt och skramla samtidigt fästena släppte in friskluft vilket gjorde att sonden läste felaktiga värden.
Nu fick inte jag med deras mätlapp men HC't var 60 och borde sjunka ytterligare. Lamba't är 1.011. De andra två värdena, 0.3 på de ena och de andra kommer jag inte ihåg. Ska ringa och fråga i morgon. Tomgången gick upp högre hörde jag vid start och soppaförbrukningen lär bli bättre oxå :)
Vad kostade kalaset då? Ja, de hade redan reparerat skadan innan de ringde, gjort nya fästen och så.
750:- för felsökningen och 250:- för lagningen, helt ok för mig, inga fantasipriser som tur är.

Jag vill tacka för alla tips och råd. Tusen tack.
slirfeldt
Alltid kul med bra och snabba inte allt för kostsamma lösningar,, och med lite tur så reder sig nu avgasvärden upp sig igen med mera körning. :-)
matrixred
Fick äntligen tid hos bilprovning i rissne i lördax morse
och värdena blev:
CO 0,0 (0,5) HC 009 (100)
CO 2500 0,0 (0,3) LAMBDA 1,03 (0,99-1,03)

Skönt att pärlan mår bra igen :)

Tack och Hej
lenaola
Å på köpet fick hon nya filter tänstift å massa annat mågottprylar
matrixred
Visst, man vill ju skämma bort lilla gumman :) Det är ju hon som tar mig från A till B varje dag och hem igen.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil