Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Högt HC-värde

Startad av TvaGamla · 2005-11-19 · 3 svar

TvaGamlaTrådstart
Besiktat bilen - Högt HC=226 (100 gränsvärde) övriga värden bra. Bytt olja, filter, tändstift och kablar. Ny test HC=300 och lambda=1,13 (för högt). Ny lambdasond och ventiltätningar. Test, Lambda ok men HC=324 och CO=0,7 (för högt). Vad ytterligare kan jag göra? Byta Kat? Har någon erfarenhet av "Universal katalysatorer" (Orginal kostar 6500kr) Ska man kosta på en Colt GLXI, 1991 årsmodell så mycket pengar?
trond_braathen
Säkert katalysatorn då jag hade samma problem själv ett par år irad, låg på 140-150 men efter att jag kört några km på 3:an i 90 så "tändes" katalysatorn och värdet hamnade under gränsen 100.
Nu iår låg den på 300 så nu ser det mörkt ut för bettan..

Säkert funkar en universalkat ett tag, frågan är om det är samma livslängd som orginalgrejjor ?
Beawitch
Vill tala om vad jag fick göra för att få igenom bilen.
Råd från denna sida och från andra sa "Byt katalysator"
En bilverkstad "Nej - Inte katen, för bra CO värden. Byt ventil tätningar. vilket gjordes.
Inte bättre testvärden. Slipa ventilerna - Vilket gjordes.
Inte bättre. Renovera toppen (6000:-)
Inte bättre. Byt katalysator! vilket gjordes (universalkat) och bilen gick igenom med nör och näppe.
Bilen kostade 7000:- i inköp. Reparationer summa 12000:-
Hälsningar
Dochol
Testa med en flaska startgas,starta motorn o spruta lite gas vid insugningsröret,packningarna mellan topplock o insugningsrör har ibland en förmåga at"spricka"ock tjuvluft kommer in i motorn vilket gör at"lambdan flippar ut och fetar ner motorn med påföljd att co/hc värdena blir fel..
Har råkat ut för detta på en del volvo o bmw bilar,men aldrig på någon japps dock,men det är ett billigt o lätt sätt att se om allt är ok på insugssidan..Om det är läkage så ökar nämligen tomgångsvarvet när startgasen kommer in i motorn...

Fler trådar i Hjälpforumet Bil