Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Hur faan byter man spindelled på Renault megane fas II

Startad av henrik88 · 2009-12-22 · 4 svar

henrik88Trådstart
hej jag håller på och ska byta sipndelleden på min renault, ingen big deal trodde jag, jag ahr lyckats få bort 2 av dom 3 fästen det bakre och det som går ut under bromsskivan men på något sjukt sätt får jag itne bort den sista stora bullten på det 3e fästet. Den sitter närmast motorn, jag lyckas hitta den och allt sånt men det går iten att få ut den, ramen på bilen är i vägen,,, hur är det tänkt att man ska gå vidare??? tacktacktack
berit
Det låter som om du vill ta bort länkarmen :fraga för att byta spindelleden och sedan sätt tillbaka länkarmen ?

Inte så hemma på just den modellen, men om jag förstår dig rätt enl ovan, så är det fel metod.

Man ska byta spindelleden med länkarmen på plats. Jag brukar använda tryckluftsdriven huggmejsel, sk "hackspett", att slå av nitarna med, finns inte det att tillgå får man ta ngt annat :e

Måste du ta bort länkarmen får du kanske "lätta" på ramen för att få ur bulten...massor med mer jobb. Dom där skunkbilarna §e brukar ha korkde spännbleck (går alltid sönder) som låsningar på bultarna i ramen. Skit i det dra åt ordentligt utan smörja på ngt på bultarna så sitter dom....

Usch, nu fick du mig på dåligt bil-humör :p Köp en VW nästa gång så blir både du och jag gladare ;)
slirfeldt
Precis, dessa typer av spindelled byter man lämpligast/enklast med bärarmen kvar på plats som i övrigt bör se ut som så: https://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=2139038&CarReference_ID=3857&CategoryType_ID=1 och brukar med stor framgång använde "univsalverktyget" vinkelslipen med att försiktigt slipa bort nitarna med, går även att borra bort dessa för att sedan kunna byta spindelleden.

"en som inte riktigt helt ledsnat på just renault" ;-)
berit
Jaha, den länkarmen ser inte ut som jag tänkte mig...så det kanske blir till att lätta på ramen då för att få ut bulten :o
slirfeldt
Jo,, men det går annars efter omständigheterna att byta spindelleden lös även på denna, som gjorts på några sådana häck,, eeh jag menar bilar. :-)

Fler trådar i Hjälpforumet Bil