Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Hur gamla får vinter vara??

Startad av OpelMicke · 2003-10-19 · 7 svar

OpelMickeTrådstart
jag har en fråga ang vinter däck:
det är så att jag lånade ut två vinter däck till en kompis som skulle ha dom på husvagnen förra året och nu när han skulle lämna in dom för dubbnig sa dom på OKQ8 att dom här däcken är för gamla. Däcken är nog en 19 år men dom är aldrig använda och dom ser intes å gamla ut om man tittar på dom från nån meter + att dubbarna är kanon fina.
Vad gör polisen om dom ser att däcken är för gamla men dom är hela?
jag ska ju till Ludvika på fredag och då åker jag ju förbi Västerås där Mekaren82 hade otur med sin Volvo 245 för ett tag sen + att polisen är väl petigare där än i övriga sverige.
Det är väl bättre att köra med vinter däck än inga alls.

Micke
CarMan
Det finns ingen lag om hur gamla däcken får vara, men därimot så är dom livsfaliga att andvända :utrop
OpelMicke
okej vad kan hända med dom?? utom att man kan få punktering?
däcken har inga sprickor :)
Henka
däckens gummi är förmodligen stenhårt efter 19 år så det kommer att bli som att köra på ett såpat golv....
mekaren82
OpelMicke wrote:
jag har en fråga ang vinter däck:
det är så att jag lånade ut två vinter däck till en kompis som skulle ha dom på husvagnen förra året och nu när han skulle lämna in dom för dubbnig sa dom på OKQ8 att dom här däcken är för gamla. Däcken är nog en 19 år men dom är aldrig använda och dom ser intes å gamla ut om man tittar på dom från nån meter + att dubbarna är kanon fina.
Vad gör polisen om dom ser att däcken är för gamla men dom är hela?
jag ska ju till Ludvika på fredag och då åker jag ju förbi Västerås där Mekaren82 hade otur med sin Volvo 245 för ett tag sen + att polisen är väl petigare där än i övriga sverige.
Det är väl bättre att köra med vinter däck än inga alls.

Micke

Jag skänker bort nästan nya vintärdäk 175/70/r13 Jag har väl en 16st.
MoPar 66
Ny undersökning kullkastar gamla råd
Gamla vinterdäck kan vara lika bra som nya.
Åtminstone om de är dubbade.



https://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,220449,00.html
Anders
MoPar 66 wrote:
Ny undersökning kullkastar gamla råd
Gamla vinterdäck kan vara lika bra som nya.
Åtminstone om de är dubbade.

(Någon som har mer exakt om det gäller däck som använts sporadisk/ständigt under 3-15 år eller ifall det är däck som är rätt lagrade i 3-15 år.)

Fick svar här

Provningsresultaten från denna undersökning på skrovlig is ger inte svar på frågan om eller hur prestanda hos ett oanvänt däck som lagrats korrekt förändras med tiden.

https://www.vti.se/info/rapporter/detalj.asp?RecID=2742
CarMan
MoPar 66 wrote:
Ny undersökning kullkastar gamla råd
Gamla vinterdäck kan vara lika bra som nya.
Åtminstone om de är dubbade.



https://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,220449,00.html

ja folk vart lite tokiga när debatten om att man inte skulle ha gamla däck drog i gång, dom trodde då att däcken var slut efter 2 år.

Jag kan iallafall säga at ett 19 år kamald däck garanterat är för hårt + att utväcklingen på däck har ju knapast stått still så även om dom skulle varit nytillverkade så har man en bättre gummiblandning 6 framföralt bättre mönster i dag.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil