Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Hur kan man kolla om hallgivaren funkar??

Startad av Dartbigm · 2008-07-05 · 3 svar

DartbigmTrådstart
Kan man kolla signalen med billig digitalmultimeter samtidigt som man kör runt motorn eller hur gör man???
slirfeldt
Lite olika på vad det gäller för bil/system, men med tex VW, Audi mfl så är det i regel tre kablar anslutna till hallgivaren på fördelarhuset.

Det man kan göra är att med en voltmätare kopplad till minus och plusspetsen till mittenkabeln från hallgivaren som är dess signalutgång, och med tändningen på och man roterar motorn bör man kunna se pulser på 12 volt och 0 volt där emellan.

Ofta brukar dessa kontaktstycken med vara märkta med - 0 + för varje kabel utgång.
Alme
Hade för mig att den heter hallgivare men man kanske kan mäta på samma sätt//(amatör)
slirfeldt
Okey,, även denna givare går att mäta upp beroende påbilmodell osv, men tex fords zetec motorer skall resistensen för vevaxellägesgivaren (som det då heter) mellan 200-400 ohm vid fullgott skick.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil