Hur mycket sliter egentligen kallstarter?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14060
    Minster
    Deltagare

    Hej!
    Har hört folk säga att en kallstart i minusgrader sliter på motorn lika mycket som 50 mils körning osv. Om det nu var hela sanningen så kunde man ju tänka sig att man tar en splitterny bil ställer den ute i kylan och bara gör upprepade kallstarter [utan att bilen rullar något] så efter X antal kallstarter så är motorn slutkörd fast bilen inte rullat en meter…men så kan det ju väl inte heller va? Inte ser man ju heller bilannonser av den ärligaste säljare med milantal där säljaren skulle ha plussat till uppskatade kallstartskilometrar till mätarställningen det härär förstås att hårdra men undrar om det inte är lite överdrivet med detta att kallstarter sliter så mycket på motorn hur illa är det egentligen att göra kallstarter? Är det någon större skillnad på att starta i minus fem grader resp. minus femton?

    #62360
    aw73
    Deltagare

    det beror kanske åsså på vilken olja man har i tråget

    har man en som börjar på 0W tex. 0W-40 helsyntet så tar sig denna olja ut till de olika punkterna, mycket lättare än en som Börjar på 10W tex. 10W-40 halvsyntet

    #62361
    slirfeldt
    Deltagare

    Jo detta har väl diskuterats till och från under åren och sedan till vilken grad mer det sliter på en motor att kallstartats, men klart är iaf att det sliter betydligt mera på en motor med en genomkall motor råder inga större tvivel om.

    Vid kallstarter som blir värre ju kallare det är så är tex oljan betydligt mer trögflytande som med det ger klart sämre smörjegenskaper och som på sikt sliter extra mycket på en motors samtliga lager och även om oljorna med åren blivit bättre så har dessa “miltal” säkerligen skjunkit en aning.
    Även där är det betydligt sämre att kallstarta en motor i säg 15 minus som det skulle vara vid 5 minus och där kommer den totala tiden motorn behöver på sig för att bli varm som spelar in och visst en tunnare olja kan väl hjälpa till.

    Så är det ändå att rekomendera motorvärmare vid iaf från några plusgrader och nedåt med olika inkopplingstid för hur kallt det nu är fråga om och dessutom så känns det alltid skönare med en varm bil att starta kall, då det även är ekonomiskt som miljömässigt försvarsbart.

    #62362
    huselefanten
    Deltagare

    Okej, tack för snabba svar o synpunkter. Det där med att oljan är mera trögflytande när det är kallt hade jag faktiskt glömt bort 🙂 är själv i sådant läge att jag denna vinter inte kan använda motorvärmare dessbättre behöver jag inte använda bilen för att ta mig till jobbet.

    #62364
    aw73
    Deltagare

    https://www.mapodo.de/index.php/cPath/161_168

    kommer själv att köpa olja med denna viskositet nästa gång jag storshoppar
    enligt en jag pratade som som är anställd som lärare på fordonstekniska så kör dom med denna olja och det ska ska inte vara några problem
    oljan är mycket tynnflytande vid kall väderlek medan den är lagom tjockflytande när det är varmt

    #62365
    sigge21
    Deltagare

    Ja, kan man använda motorvärmare så är det väl att rekomendera. Finns väl bara fördelar med det: Mindre slitage på motorn har det ju sagts, mindre bränsleförbrukning, och har man dessutom kupéfläkt slipper man ju skrapa rutorna och kan sätta sig i en varm och skön bil. 🙂

    #62366
    slirfeldt
    Deltagare

    Precis och även om man nu inte har tillgång till eluttag så finns det bränsledrivna värmare för runt 1500:- så har man alltid varm motor och kupé, har eftermonterat sådana i flera av dom egna bilarna utan större problem som dessutom fungerar mycket bra på etanol. 🙂

    #62376
    Weird_G
    Deltagare

    Peter , nu blev jag nyfiken 🙂
    Finns det bensinvärmare för 1500 kr ?
    Den sparar man in snabbt istället för att hyra svindyra motorvärmarstolpar !
    Tipps emottaget tacksamt !

    #62377
    slirfeldt
    Deltagare

    Javisst detta ser jag som ett mycket bra och även smart alternativ som heller i dom flesta bilar inte speciellt svårt att installera heller, och mina säkerligen 4-5 värmare på rad har jag hittat tex via Blocket osv för runda 1500:- för kompletta fungerande värmare.

    Själv har jag “kört” in mig på Volvo Flygmotor/Ardic värmare 091-B, (även kallat stupröret) som tämligen pålitliga värmare och även lätta att rengöra osv,, och som även ryms i dom flesta bilar den senaste monterades i förra mondeon som plockades ur vid bilbytet som nu lätt installerades i egna galaxyn som man nu alltid har varm och skön bil oavsett eluttag eller inte och i tex 15 minus räcker det med att köra denna i en 20-30 minuter så är motorn genomvarm och självklart gosvarmt inne i bilen. 🙂

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Vatten i bagaget Talisman grandtour

Jag har vid två tillfäy sett att det varit vatten i bagaget vid reservdäcket. Första gången slog jag bort det och tänkte att en vattenflaska...

Strul med dragkrok Mercedes c-klass.

Strul med dragkrok Mercedes c-klass. Årsmodell 2011 Får upp varnings text i instrumenteringen när jag öppnar bildörren eller startar bilen att det är något fel...

Temp mätare sköt upp till max

Var ute och körde i ca 1h. Temperaturen låg precis där den skulle vara utan att gå upp eller ner. Jag stannar sedan i driven...

Vibrationer i ratten – Volvo V70

Hej! Har en Volvo V70 D3 manuell från 2010. Senaste tiden har det uppstått vibrationer i ratten. Vibrationerna börjar komma i 90-100km/h och blir därefter...

Posters på klassiska sportbilar

Har sedan några dagar en kickstarter https://www.kickstarter.com/projects/1062605378/classic-sports-car-posters igång för att kunna trycka upp posters av klassiska sportbilar, tyvärr har det inte gått så bra som...

Ligier js50 skakar från motorn/ratten

Har en Ligier js50 2018 årsmodell som skakar från motorn/ratten vid stillastående. Känns som att någonting sitter löst. Vad kan det bero på?