Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Hur ställa in bra tomgång på Volvo 740??

Startad av OpelMicke · 2007-11-10 · 7 svar

OpelMickeTrådstart
Tycker att tomgången ibland kan bli låg ibland står visaren mellan ettan och strecket ovanför noll, på andra bilar så brukar den ju stå på ettan eller alldelles över eller under ettan, hur ställer man tomgången på bilen motorn är en B230F motor 1990.
Kanske därför lamdba lampan tänds ibland, tycker den tänds när det inte är så mycke bensin kvar i tanken då sjunker även tomgången lite till på nästan strecket över nollan, ibland gör den så ändå trots mycket bensin, bilen är servad på nya tändstift bensin filter m,m i somras, lamdban bytt förra månaden samt bytte till en bättre beg luftmasse mätare..
anden__z
Om lamdalampan börjar lysa,vad får du för felkod på diagnosinstrumentet?
OpelMicke
@Poke 26126 wrote:
Om lamdalampan börjar lysa,vad får du för felkod på diagnosinstrumentet?


ang diagnosinstrumentet så är jag dålig på hur man gör med dess blinkningar m,m,
men som sagt, tänds den ibland när det är lite bensin och varvtalet är lågt strecket under ettan annars mellan ettan och strecket över nollan, vill veta vart man justerar tomgång till runt ettan på denna bil...
anden__z
Det är faktiskt bus enkelt. jag har här snott ett utdrag från ett volvoforum (www.jagrullar.se)


"Har du en svart liten dosa vid vänster fjädertorn i motorrummet? Ja, då kan du enkelt kolla felkoder själv. Från och med årsmodell -88b har du detta diagnostikuttag. Nedan är det en kort förklaring i hur du gör, samt lista med felkoder för olika elsystem. En felkod har du om varningslampan för lambdasond är tänd.

Så, hur gör man då?

Viktigt! Ha alltid tändningen avslagen när du flyttar testkabeln!

Slå av tändningen helt. Öppna locket på den svarta dosan och sätt i testkabeln i det uttag du till kolla. Bränslesystem är uttag 2, tändsystem är uttag 6.
Slå på tändningen, läge 2. Tryck nu i 1½ sekund på knappen i dosan (dioden lyser medan du trycker på knappen). När du släppt knappen igen, så kommer dioden börja blinka i serier om 3. Räkna antal blink, och notera dessa. Det blinkar enligt följande (kod 2 – 1 – 3 som exempel) blink - blink
blink
blink - blink – blink. Tryck nu på knappen igen, för att se om det finns fler felkoder lagrade. Databoxen klarar att lagra totalt 3 koder för varje uttag. När första koden upprepas, finns det inga fler koder.

Nu vrider du av tändningen och flyttar testkabeln till andra uttaget, och gör om proceduren enligt ovan.
Så, nu har du fått fram dom felkoder som fanns lagrade.
Så nu ska vi radera dessa koder.

Sätt testkabeln i det uttag du vill radera koder i och slå på tändningen. Alla felkoder måste läsas ut innan man kan radera, så gör det först, eller stäng inte av tändningen i steg 1. Tryck ner knappen i 5 sekunder och släpp sen. Då ska dioden börja lysa konstant. Tryck in knappen i 5 sekunder igen och släpp sen. Då ska dioden vara släckt. Kolla enligt ovan att du får kod 1 – 1 – 1 (inga fel). Då är det klart. Gör lika med nästa uttag, om du fick felkoder på fler uttag.

Så koderna då.

Bränslesystem LH 2.4 Testkabeln ansluten till uttag 2.
1-1-1 Inga fel
1-1-2 Styrenhet
1-1-3 Lambdareglering vid övre gräns (för mager)
1-2-1 Signal från luftmassamätare
1-2-3 Signal från kylvätsketempgivare
1-3-1 Varvtalssignal
1-3-2 Batterispänning
1-3-3 Tomgångsläge på spjällkontakt
2-1-2 Lamdasondsignal
2-1-3 Fullastläge på spjällkontakt
2-2-1 Lambdareglering, mager dellast
2-2-3 Signal från tomgångsventil
2-3-1 Lambdareglering, mager eller fet, dellast
2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång
3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas
3-1-2 Knacksensorsignal saknas
3-2-2 Renbränning av mätartråd
3-4-4 Avgastemeraturgivare "


Jag har aldrig behövt ställa min tomgång ,men i min verkstadshandbok finns det en bild på en liten ratt under gasrullen där gasviren är fäst. Det är dock på älder versioner LH2.2. (du har LH2.4) så jag är osäker om det är samma.
OpelMicke
@Poke 26131 wrote:
Det är faktiskt bus enkelt. jag har här snott ett utdrag från ett volvoforum (www.jagrullar.se)


"Har du en svart liten dosa vid vänster fjädertorn i motorrummet? Ja, då kan du enkelt kolla felkoder själv. Från och med årsmodell -88b har du detta diagnostikuttag. Nedan är det en kort förklaring i hur du gör, samt lista med felkoder för olika elsystem. En felkod har du om varningslampan för lambdasond är tänd.

Så, hur gör man då?

Viktigt! Ha alltid tändningen avslagen när du flyttar testkabeln!

Slå av tändningen helt. Öppna locket på den svarta dosan och sätt i testkabeln i det uttag du till kolla. Bränslesystem är uttag 2, tändsystem är uttag 6.
Slå på tändningen, läge 2. Tryck nu i 1½ sekund på knappen i dosan (dioden lyser medan du trycker på knappen). När du släppt knappen igen, så kommer dioden börja blinka i serier om 3. Räkna antal blink, och notera dessa. Det blinkar enligt följande (kod 2 – 1 – 3 som exempel) blink - blink
blink
blink - blink – blink. Tryck nu på knappen igen, för att se om det finns fler felkoder lagrade. Databoxen klarar att lagra totalt 3 koder för varje uttag. När första koden upprepas, finns det inga fler koder.

Nu vrider du av tändningen och flyttar testkabeln till andra uttaget, och gör om proceduren enligt ovan.
Så, nu har du fått fram dom felkoder som fanns lagrade.
Så nu ska vi radera dessa koder.

Sätt testkabeln i det uttag du vill radera koder i och slå på tändningen. Alla felkoder måste läsas ut innan man kan radera, så gör det först, eller stäng inte av tändningen i steg 1. Tryck ner knappen i 5 sekunder och släpp sen. Då ska dioden börja lysa konstant. Tryck in knappen i 5 sekunder igen och släpp sen. Då ska dioden vara släckt. Kolla enligt ovan att du får kod 1 – 1 – 1 (inga fel). Då är det klart. Gör lika med nästa uttag, om du fick felkoder på fler uttag.

Så koderna då.

Bränslesystem LH 2.4 Testkabeln ansluten till uttag 2.
1-1-1 Inga fel
1-1-2 Styrenhet
1-1-3 Lambdareglering vid övre gräns (för mager)
1-2-1 Signal från luftmassamätare
1-2-3 Signal från kylvätsketempgivare
1-3-1 Varvtalssignal
1-3-2 Batterispänning
1-3-3 Tomgångsläge på spjällkontakt
2-1-2 Lamdasondsignal
2-1-3 Fullastläge på spjällkontakt
2-2-1 Lambdareglering, mager dellast
2-2-3 Signal från tomgångsventil
2-3-1 Lambdareglering, mager eller fet, dellast
2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång
3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas
3-1-2 Knacksensorsignal saknas
3-2-2 Renbränning av mätartråd
3-4-4 Avgastemeraturgivare "


Jag har aldrig behövt ställa min tomgång ,men i min verkstadshandbok finns det en bild på en liten ratt under gasrullen där gasviren är fäst. Det är dock på älder versioner LH2.2. (du har LH2.4) så jag är osäker om det är samma.


Ok, ang tex 3-1-2 antar att det är antalet blinkningar??
anden__z
yes!!:-)
Ludde_57
Tomgången kan du inte justera på motorer med LH2,4, och kanske även 2,2.
Den är fast, och justeras av styrboxarna.

Däremot har du en tomgångsmotor under insuget någonstans, som kanske är smutsig och behöver rengöras.
Har aldrig rört en sådan själv, men den nämns många gånger på diverse forum.
OpelMicke
@Poke 26135 wrote:
yes!!:-)


ok lät ju inte så svårt som jag trodde då, detta ska provas nästa gång den lampan tänds...

Fler trådar i Hjälpforumet Bil