I väntan på/om mer svar, så bör ett sådanat byte inte vara annorlunda än normalt, och ofta behöver man inte ens lyfta ur låda/motor på en framhjulsdriven bil, utan det kan räcka med att dela på dessa för att byta lamell och urtrampningslager och har själv gjort det på ett antal av bilar utan problem (dock ingen Sonata), viktigt är bara att stötta upp låda/motor.
Och så byter man i regel även urtrampningslagret som med ingår i en kopplingssats, för detta jobb bör man nog vara någorunda van med att mecka med bilar för att ge sig på och gärna ha tillgång till tex motorlyft som klart underlättar stöttning av låda/motor eller eventuell urlyft av låda, går dock med garagedomkraft med försiktighet,,
Svårighetsgraden skulle jag nämna som även Haynes benämner över lag att det rör sig om 3 av 5 "nycklar", alltså "Ganska svår, passar kompetent hemmamekaniker", för detta jobb att sedan att bara dela på låda/motor bör man vara lite van då utrymmet blir klart sämre,,,
Så merjobbet med att lyfta ur lådan är att föra hjulnaven åt sidan så att drivaxlarna kan demonteras, samt kringutrustningen till själva lådan såsom dess länkage och kablage så skall inte detta medföra mycket mera jobb.
Lycka till!
Och så byter man i regel även urtrampningslagret som med ingår i en kopplingssats, för detta jobb bör man nog vara någorunda van med att mecka med bilar för att ge sig på och gärna ha tillgång till tex motorlyft som klart underlättar stöttning av låda/motor eller eventuell urlyft av låda, går dock med garagedomkraft med försiktighet,,
Svårighetsgraden skulle jag nämna som även Haynes benämner över lag att det rör sig om 3 av 5 "nycklar", alltså "Ganska svår, passar kompetent hemmamekaniker", för detta jobb att sedan att bara dela på låda/motor bör man vara lite van då utrymmet blir klart sämre,,,
Så merjobbet med att lyfta ur lådan är att föra hjulnaven åt sidan så att drivaxlarna kan demonteras, samt kringutrustningen till själva lådan såsom dess länkage och kablage så skall inte detta medföra mycket mera jobb.
Lycka till!