Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Hyundai Santa Fe -03 som "dör"

Startad av Lillwalle · 2012-03-27 · 6 svar

LillwalleTrådstart
Hej
Jag är ny här på forumet och hoppas kunna få hjälp. Har köpt en Santa Fe 2,4 GL. Tyvärr så "dör" bilen plötsligt under färd och motorlampan tänds. Inte en tendens att tända när jag vrider på nyckeln. Efter upprepade försök och några minuter senare så går bilen igång och beter sig helt normalt! Har någon varit med om detta? Tacksam för tips.
slirfeldt
Hej och välkommen!

Svårt på detta ställa en bra diagnostik till troligt problem. Men klart är at tdet är något på tändsidan och förutsätter att detta är en bensinare.

Men att börja någonstans hur känns det då motorn dör, är det liksom att den tvärklipper tändningen eller är det mer långsam reaktion som om bränslet började ta slut? Annars vore det klokt att ta ut eventuell felkod som nu borde finnas med tanke på att motorfelslampan indikerat under körning.
Adam-Kennedy
@Peter H 75862 wrote:
Hej och välkommen!

Svårt på detta ställa en bra diagnostik till troligt problem. Men klart är at tdet är något på tändsidan och förutsätter att detta är en bensinare.

Men att börja någonstans hur känns det då motorn dör, är det liksom att den tvärklipper tändningen eller är det mer långsam reaktion som om bränslet började ta slut? Annars vore det klokt att ta ut eventuell felkod som nu borde finnas med tanke på att motorfelslampan indikerat under körning.


Hej Peter
Detta är en bensinare och den stannar helt utan förvarning (klipper). Den har dock även hackat till några gånger på motorväg utan att den stannat. Väldigt svårt att avgöra om det är bränsle eller tändningsproblem. Det bästa är nog som sagt att få fram lite felkoder på verkstan.
slirfeldt
Jo det är annars speciellt med sådana rätt luddiga fenomen utan att dra i gång gissningslekar på tänkbara orsaker så vore det bästa som sagt ta ut felkod på problemet.

Men det lutar med dessa typer av symtom till iaf tändrelaterat just där det ofta brukar tvärklippa och smårycka av sig.
Ludde_57
Vevaxelgivare gissar jag på, sitter BAKOM vevaxeldrevet/kamremmen och är svårbytt för hemmapularen tyvärr. Kablaget leds upp ovanpå toppen vid tändstiften till kontaktstycket som sitter under ett täcklock precis bakom topplocket mot kupén till. vet ej om det går att felsöka via kontaktstycket, men felkod bör finnas om man kollar via OBD uttaget.

Byt kamrem samtidigt då arbetet är detsamma för både rem och givare tyvärr, så slipper du den kostnaden igen senare när kamrem måste bytas enligt servicebok.
Adam-Kennedy
@Anders P 75872 wrote:
Vevaxelgivare gissar jag på, sitter BAKOM vevaxeldrevet/kamremmen och är svårbytt för hemmapularen tyvärr. Kablaget leds upp ovanpå toppen vid tändstiften till kontaktstycket som sitter under ett täcklock precis bakom topplocket mot kupén till. vet ej om det går att felsöka via kontaktstycket, men felkod bör finnas om man kollar via OBD uttaget.

Byt kamrem samtidigt då arbetet är detsamma för både rem och givare tyvärr, så slipper du den kostnaden igen senare när kamrem måste bytas enligt servicebok.


Tack för tipset. De får göra en felsökning på verkstad så får vi se vad dom kommer fram till. Har läst om en del skräckexempel här på forumet om bilar som varit in och ut på verkstad utan framgång :(. Håller tummarna!
slirfeldt
Jo som sagt med dessa typer av fel kan det vara nära på vad som helst...

Så ta ut eventuell felkod att börja med så är du iaf på god väg och visst finns det skräckhistorier. Men oftast brukar det bli mera "lyckliga" slut i dom flesta fall.:-)

Fler trådar i Hjälpforumet Bil