Ffalo73Trådstart2007-09-28Har en Passat 1.8T -03 som gått 13.000 mil.
Bilen är fullservad på VAG enligt deras longlifeprogram.
Den rullar i blandad körning, såväl kortsträckor som långstyrningar.
För ett par veckor sedan fick jag varning om lågt oljetryck.
Oljenivån var OK, startade och hann köra ett par hundra meter innan den varnade igen, så det blev bogsering till verkstad.
Det visade sig att pickupen täppts igen och oljetråget var totalt igenkletat av koksad olja.
Bilen har servats ungefär varje 2500 mil när datorn sagt till om service, vilket är helt normalt för longlifeservice.
2500 mil mellan oljebyten - visst är det långt, men som sagt - allt enligt rekommendation.
Frågan är nu om detta är ett vanligt problem.
Som jag ser det är serviceintervallen alldeles för långa och om man som jag har följt rekommendationerna bör inte något sånt här inträffa...
Är det någon idé att försöka få VAG att ta på sig kostnaden (ca 7000kr)?
Ska tillägga att nu är det slut med longlifeservice för den här bilen. Kör numera på vanlig 5W40-olja som jag kommer att byta var 1000:de mil...
Klart bilen ska klara av den rekommenderade serviceintervallen! 2500mil ÄR långt, om du kör på vanlig mineralolja eller delsyntet.
En helsyntetolja tål mycket längre sträcka mellan bytena pga att syntetmolekylerna inte hamras sönder lika lätt som vanliga mineralolje molekyler, en syntetolja åldras inte heller lika snabbt som en mineralolja så nog ska oljan klara de 2500mil som är rekommenderat.
Fel i vevhusventilationen kan göra att vattnet i oljan inte kan avdunsta som det ska, det kanske kan ha påverkat i ditt fall?
Det har iaf aldrig visat sig några grå strimmor vare sig på påfyllningslocket eller stickan, så några mängder vatten lär det inte ha funnits i oljan.
Ska kanske tillägga att jag haft bilen sedan ny och är alltså helt 100 på att den skötts.
Hur lång motorgaranti är det på den? Bilen har gått ca 3000mil/år och har skötts enligt rekommendationerna, nog borde den hålla mer än 13000mil kan man tycka...
@MPalm 25116 wrote:Hur lång motorgaranti är det på den? Bilen har gått ca 3000mil/år och har skötts enligt rekommendationerna, nog borde den hålla mer än 13000mil kan man tycka...
Vet faktiskt inte, men när jag pratade med VAG-verkstaden sa de att det inte omfattas av någon garanti.
Ska ta och kika igenom serviceboken...
Tydligen är det fler och fler som får liknande problem och har även uppmärksammats av tex Vi Bilägare,,, och frågan om det är så smart uträknat av VW koncernen med så pass långa bytesintervaller i ivern om att verkligen ha så långa mil mellan servicarna.
Och dom borde med det även vara mer service villiga när dom påstår att det skall fungera, för du är tydligen inte ensam ägare av dessa bilar med liknande problem heller enligt denna tidning,, men visst det säkra före det osäkra skulle jag med som du nu gör, att fortsättningsvis köra på vanlig 5W40-olja som sedan byts var 1000:de mil...