Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Inga livstecken från Polo!

Startad av MarcoPolo · 2007-04-24 · 37 svar

exionen
Hej,

Själva rotorn är bara påtryckt på axeln. När jag hade problem med våran Polo, (se tidigare i denna tråd), så satt rotorn även fast på den. Men då den kostar inte många spänn att byta, så var det bara att använda lite våld.

Som man brukar säga:
Om det inte går med milt våld, använd mer våld! ;-)
slirfeldt
Precis som Lolis beskrev en "instruktion" i några tidigare inlägg för att demontera denna rotor, alltså den i metall som givaren läser mot och kan vara i lite olika utföranden.
Men med dom flesta måste drevet/plasthylsan på undersidan pressas/drivas av axeln efter det att dess fjäderstift demonterats och hela axeln kan dras ur fördelaren för byte av givaren.

Dock kan om det är drev nertill krävas lite grova doningar samtidigt som man bör vara lite försiktigt med godset, men det brukar gå bra,, :-)
exionen
@Lolis 28829 wrote:
Hej,

Själva rotorn är bara påtryckt på axeln. När jag hade problem med våran Polo, (se tidigare i denna tråd), så satt rotorn även fast på den. Men då den kostar inte många spänn att byta, så var det bara att använda lite våld.

Som man brukar säga:
Om det inte går med milt våld, använd mer våld! ;-)


Vill bara klargöra att det är rotorn av bakelit, dvs. den som snurrar inuti fördelarlocket, som jag menar här.
slirfeldt
Misstänkte det med,, och det är den som ju är den "verkliga" rotorn som fördelar strömmen ut till varje stift, vet inte facknamnet på dess metallring som ger dess impulser,,, men detta tror jag nu iaf är uträtt. :-)
Jappe
ja den vanliga rotorn va inga probs, menade trigger skivan som verkar vilja bo kvar.. får väll pröva o banka vidare.. va inga problem att ta bort sprinten o plaststyrningen under men ville inte ramla isär ändå trots att ja skruvade isär nästan allt..
slirfeldt
Knepigt, men det är iaf modellen med en plastbussning underst med ett styrstift ned till motorn,, men då borde det "bara" vara att dra ur axeln med triggerskivan, eller är detta ännu en variant,,,
Jappe
rörde sig ca 5mm, skruvade lös vacumklockan och skruvarna som håller fast platan som ändrar tändningen osv, mao alla skruvar.. men skiten ville inte lossna, trots lite bankande. så är väll ev. bli att bygga en liten avdragare till triggerskivan eller ngt sådant.
surfguitar
Hej!!! har en volvo t5r 95a går bra när den är kall sen bara fresar den går som tenningen legger av eller så??? har bytt luft massan men ej den som det brukar vara tacksam på svar!!!!!!!:utrop:OO
exionen
@johanf 28857 wrote:
rörde sig ca 5mm, skruvade lös vacumklockan och skruvarna som håller fast platan som ändrar tändningen osv, mao alla skruvar.. men skiten ville inte lossna, trots lite bankande. så är väll ev. bli att bygga en liten avdragare till triggerskivan eller ngt sådant.


Hej,

Notera att triggerskivan FAKTIST SITTER FAST!! på axeln!! du får dra ut hela axeln ur fördelarhuset. Då kommer du åt att byta givarplattan som finns därunder.
Jappe
@Lolis 28881 wrote:
Hej,

Notera att triggerskivan FAKTIST SITTER FAST!! på axeln!! du får dra ut hela axeln ur fördelarhuset. Då kommer du åt att byta givarplattan som finns därunder.



ok, tur att ja inte bankat mera på den.. tack för varningen..
baolgauyadexty3518
Jag sitter nu med samma problem. Jag har en polo från -90 och jag har följt instruktionerna i denna post. Problemet är att det inte går att dra upp triggerskiva + axel, någonting verkar ta emot. jag har knackat lite försiktigt på axeln underifrån, men det känns som sagt som om det går mot något, spelet är ungefär 5 mm eller så. På johanf låter det som om det inte lönar sig att skruva bort vaccumklockan. Det finns dock lite skruvar som verkar hålla själva plattan utifrån. Någon som har nån idé? Jag får väl annars testa skruva av lite skruvar..
slirfeldt
Var ett tag sedan man bytte hallgivare men är det inte en låsring man först måste demontera för att sedan dra ur triggerringen med dess axel. Skall ut och kika bland gamla begagnade sådana hur det nu var igen med detta.
baolgauyadexty3518
Hej

Jag känner att jag inte riktig är säker på benämningarna här. Triggerringen hoppas jag är den roterande skivan med "hål" för impulsgivning? Den sitter med en låsring på axeln, men den ringen tolkar jag som man tar bort ifall man vill ha av triggerskivan från axeln. Om man skulle kunna ta den från axeln någorlunda enkelt så borde man inte behöva ta ut fördelaren alls (och plocka bort låspinnen i botten)

Just det, sen sitter det på min fördelare en stor invändig låsring som används som fastsättning till övre lager/hållare. vilka jag har plockat bort.

Nu testade jag att ta bort lite utvändiga skruvar, men det gav inget. (Mer än möjligtvis problem senare :))
slirfeldt
Var ut i garaget och kikade lite snabbt hur dessa fördelarhus såg ut nu igen och på dom tre jag hade liggandes sitter alltså den roterande impulsringen som i tråden även benäms "triggering" och alltså sitter fast på denna axel där man alltså måste demontera hela fördelaren. För att sedan driva ur denna låspinne på fördelarens undersida så dras axeln med triggerskivan ur fördelaren och byte av hallgivaren är fullt möjlig.

Om detta nu är samma utförande på den fördelare vill säga.
baolgauyadexty3518
Ja det är förmodligen samma, eller åtminstone snarlik, jag har tagit bort låspinnen men när jag försöker trycka axeln uppåt, går något emot något. Har försökt med något mer än milt våld nu också men det verkar svårt. Ska kolla så det inte bara är nån grad vid borrhålet på axeln imorgon men som sagt det känns väldig "stopp"