Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Ingen tomgång VW Caddy-99 1.6

Startad av A-blade · 2008-11-01 · 1 svar

A-bladeTrådstart
Har en caddy på 14000mil som saknar tomgång.
Ibland kan den hanka sig fram på 500varv/min men nästan alltid dör den när man släpper gasen.
Testat tändkablar m.m utan resultat.
Vet ej hundra men det känns som den drar mer bensin.
Kan det vara något med lufttillförseln? Andra ideér?

Tacksam för svar!
volvohaxan
Nu kan jag inget om just VW men dom flesta moderna bensinare (insprutning) har väl en tomgångsmotor som styr luftflödet när du släppt gasen helt och antingen att den kärvat ihop eller så får den fel signaler från nån givare så jag hade börjat med att kolla dess kontakt så kablarna ser hela ut o kontakten inte är ärgad.
Borde dock inte dra mera bensin om detta är felet.
En del rekomenderar att man srayar in en halv flaska 5-56 i tomgångsmotorn och låter den stå ett dygn så om den kärvat men detta gör du i så fall på egen risk men min tog ingen skada av detta när jag misstänkte detta fel men det va på en saab så.........

Fler trådar i Hjälpforumet Bil