TtrummisackeTrådstart2003-09-21Har upptäckt till min stora fasa inför vintern att det inte kommer någon varmluft från fläkten i min saab 900 - 86. Har kollat kylvätskenivån - den är okej. Något tips om vad som kan vara fel? Den har fungerat tidigare, för några månader sedan.
trummisacke wrote:
Har upptäckt till min stora fasa inför vintern att det inte kommer någon varmluft från fläkten i min saab 900 - 86. Har kollat kylvätskenivån - den är okej. Något tips om vad som kan vara fel? Den har fungerat tidigare, för några månader sedan.
Kanske är det nått som kärvar så att luften inte styrs om genom värmepaketet?
hur är de med värme relaget , går de lätt som att det inte är något motstånnd i det . då kan pinnen som går till värme paketet gått av .
Ttrummisacke2003-09-21 · #Nu när du säger det...Värmereglaget går ganska lätt om jag inte missminner mig. Jag ska kolla upp det, i så fall är det väl bara montera ner å byta.... tack för tipset...
ja de är ett ganka vanligt fel på saabarna , lycka till . har för mig att det är ganska enkel operation .
johan
Som sagt ett vanligt fel men en i mitt tycke ganska krånglig att komma åt. Det brukar vara själva värmeventilen som har gått sönder. Se bild

Du får plocka bort gallret som sitter på instrumentbrädan på förarsidan och skruva därifrån. Rätt svårt att komma åt men allt går, en del saker tar bara lite tid.
Mvh
Ttrummisacke2003-09-25 · #Då var problemet åtgärdat. Mycket riktigt var det pinnen bakom instrumentbrädan som hakat ur. Detta hände förra gången jag monterade ner den. Om pinnen endast lossnat i framkanten (närmast vindrutan) och inte just precis bakom själva reglaget, räcker det med att skruva ut förarsidans högtalare/vetnilation, då kommer man åt å sätta tillbaka pinnen. Annars måste man skruva loss hela panelen. Ett litet tips bara...