Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Inkoppling extraljus Mitsubishi colt -00

Startad av MoPar 66 · 2010-10-16 · 3 svar

MoPar 66Trådstart
Som sagt som rubriken .ska koppla in extraljus på colten men av nån anledning så har de ett skumt sätt till ljusena fram.
Undrar om de kör med plusjordning på lamporna?
Går inte att ta styrström från ena kabeln som man brukar göra :-(. Nämligen power på bägge anslutningarna
Nån som har nåt tips på hur man ska göra?
Ska man ta o sätta styrströmsjorden till relät på anslutningen till Helljuskabeln ,sen plus på batteri? Eller hur funkar det ?
aw73
är det alltså så att den gemensamma på lampan är kopplad till+ (via säkring) istället för normalt till jord ?
det är ju igenligen bara att lägga reläspolen över heljuslampan direkt (via tillval brytare)

enkelt:

heljus lyser = reläspole drar (under förutsättning att tillval brytare är sluten)

helljus släkt = reläspole drar ej
MoPar 66
@a128 63035 wrote:
är det alltså så att den gemensamma på lampan är kopplad till+ (via säkring) istället för normalt till jord ?
det är ju igenligen bara att lägga reläspolen över heljuslampan direkt (via tillval brytare)

enkelt:

heljus lyser = reläspole drar (under förutsättning att tillval brytare är sluten)

helljus släkt = reläspole drar ej


mmm så jag bör ta +kabeln(styr) o sätta på H4helljus(som är jord) sen minus på +polen på batteri? så då ska säkringen sitta på den gamla jordkabeln som har blivit +
Så när jag sätter på helljus så jordas den i H4 kontakten istället för som vanligt ge ström.
Har jag uppfattat det klart ?
aw73
Det skulle kunna vara så det som på en vanlig bil är kopplat till jord/chassie istället är kopplat till + (via säkring ständigt eller via tändning) och dom 2 andra jordar man om man vill ha hel eller resp halvhjus via relä eller omkopplaren i bilens kúpe, om så är fallet så kopplar man ena reläspoleanslutningen (86) till + samma matning som hel/halvljus den andra reläspole anslutningen (85) till helljusets jord som blir jordad när man tänder helljuset, man måste tänka på att +matningen till Hel/halvjuslampan måste upphöra samtidigt som som + matningen till reläspolen upphör

annars blir det en spännings differns som slår till extraljusreläet och tänder strålkastarna

helt enkel: kopplar reläspolen (med tillval brytare som kopplas i serie med reläspolen) parallelt med helljustråden så blir det rätt

Fler trådar i Hjälpforumet Bil