Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

inredrivknut eller??

Startad av mattias_sandberg82 · 2007-04-08 · 5 svar

mattias_sandberg82Trådstart
Har en ford focus 1,6 kombi -99
nu till mitt problem.
när jag kör bilen i stadstrafik 3-70km så är det som helt vanligt att köra men när jag kör över 70km så börjar det låta i hela instrummentpanelen (skramelljud) samt skakningar i ratten & pedal när jag gasar men när jag släpper på gasen så försvinner allt och den rullar på som vanligt? är det drivknuten eller det bara dåliga fälgar, köpt bilen för ca 3veckor sedan!
däcken är i ganska slitna.
Mvh/ Mattias Sandberg
slirfeldt
Mycket svårt att ge en bra diagnos på detta, men du bör iaf låta undersöka den under hur skicket är på tex drivknutar, bärarmar, bromsar osv, men det kan som sagt luta åt att någon inre drivknut inte mår så bra även om dessa inte är speciellt vanliga att dom behöver bytas. Hur långt har den rullat?
Micke07
@Peter H 21336 wrote:
Mycket svårt att ge en bra diagnos på detta, men du bör iaf låta undersöka den under hur skicket är på tex drivknutar, bärarmar, bromsar osv, men det kan som sagt luta åt att någon inre drivknut inte mår så bra även om dessa inte är speciellt vanliga att dom behöver bytas. Hur långt har den rullat?



den har rullat ca:16000mil byte nyss styrleden på den eftersom det var jätte glapp i den.
slirfeldt
Låter lite väl lite mil för att det skulle vara en drivknut under förutsättning att damaskerna är hela,, men helt klart verkar det ändå ha koppling till drivlinan och måste nästa provköras för att säga mer exakt vad det är.
Micke07
@Peter H 21347 wrote:
Låter lite väl lite mil för att det skulle vara en drivknut under förutsättning att damaskerna är hela,, men helt klart verkar det ändå ha koppling till drivlinan och måste nästa provköras för att säga mer exakt vad det är.


Bor lite högt uppe...långt upp i Kiruna. ska kolla damaskerna....vad mer kan jag kolla på? nåt speciellt?
slirfeldt
Ja det var ju en bit iväg,, men du kanske kan låta någon "bilkännare" provköra, men iaf så verkar det inte vara fälg/bromsrelaterat då vibrationerna slutar då man släpper gasen i farten, kan i sig vara svårt att bara sådär kontrollera inre drivknutarna och det vanliga med defekta sådana brukar vara ett mer malande ljud som följer hastigheten och då även långt under 70 km/h.

Kontrollera även att drivaxlarna är raka, det brukar man se hyfat lätt med hjulen upphissade samtidigt som man roterar hjulen och tittar på axlarna, vet iaf att detta förekommit på en Focus jag jobbat med och samma symtom.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil