Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

instrument panel lyser ej.

Startad av octavian · 2009-10-20 · 9 svar

octavianTrådstart
hello, har en combi octavia-00. instrument panelen slutade att lysa ((varnings signaler lyser som de ska däremot)) häromdan. tittade på om det var nåt med smältsäkringen den va ok.. jag undrar om nån här har en god tips... jag tackar redan nu för svaret.
slirfeldt
Är det bara själva instrumentbelysningen (bakgrundsbelysningen) som har slocknat? Fungerar med det övrig bakgrundsbelysning på instrumentbrädan ochom inte i så fall är det inte bara dess reostatknapp som är skruvad i botten?
sebbe
det kan vara en säkring om du inte kollat det... men om du bankar lite på ovansidan så kan den gå igång igen :P

våld löser allt :P
Stalis
tack du, jag ska springa nu till bilen och prova... intressant tips
Stalis
tyvärr, provade ingen lösningen...
Orjan.hansson
ja hade samma problem i min volvo 855. och det var lamporna till "bakgrunds belysningen" som hade gått sönder. och det va bara att öppna upp och ta bort dem, och åka o köpa nya. ja köpte mina på mekonomen och dem kosta 10kr styck o ja behövde 4st. men ja vet ju inte hur många din bil behöver. :/ och det va lite avancerat genom att man var tvungen att ta bort hela mätarhuset och öppna upp det.
Stalis
@simon-da-man 49138 wrote:
ja hade samma problem i min volvo 855. och det var lamporna till "bakgrunds belysningen" som hade gått sönder. och det va bara att öppna upp och ta bort dem, och åka o köpa nya. ja köpte mina på mekonomen och dem kosta 10kr styck o ja behövde 4st. men ja vet ju inte hur många din bil behöver. :/ och det va lite avancerat genom att man var tvungen att ta bort hela mätarhuset och öppna upp det.


jag har öpnat instrumentbrädan och varnings lampor, de funkar ju. men på ''bakrunds belysningen'' där under sitter 12 st pyte små dioder lödade på, vilket lyser ej. så jag vet inte om det där problemen ligger ellernån annanstans. det ett öpett fråga ??
slirfeldt
Ja då är det mera invecklat med dess inbyggda dioder som i regel inte går att byta ut (iaf inte för en lekman), men det är bara hela dess instrumenthusets bakrundsbelysning som slocknat? Pröva med se om det är dålig kontakt vid dess kontaktsycke på dess baksida om det för dioderna att lysa.

Åtgår annars troligt ett kopplingsschema för bilen för att ta redan på vilken kabel som är till instrumentbelysningen, för kontroll att/om ström verkligen finns dit, en helt mörklaggd instrument belysning renderar även till en 2:a på besiktningen (egen erfarenhet).

Tips annars för bilar med "vanliga" instrumentlampor är att satsa på diodlampor med passande sockel, som sedan norlmalt håller mycket länge och att man dessutom kan ändra på dess färg.
Stalis
@Peter H 49159 wrote:
Ja då är det mera invecklat med dess inbyggda dioder som i regel inte går att byta ut (iaf inte för en lekman), men det är bara hela dess instrumenthusets bakrundsbelysning som slocknat? Pröva med se om det är dålig kontakt vid dess kontaktsycke på dess baksida om det för dioderna att lysa.

Åtgår annars troligt ett kopplingsschema för bilen för att ta redan på vilken kabel som är till instrumentbelysningen, för kontroll att/om ström verkligen finns dit, en helt mörklaggd instrument belysning renderar även till en 2:a på besiktningen (egen erfarenhet).

Tips annars för bilar med "vanliga" instrumentlampor är att satsa på diodlampor med passande sockel, som sedan norlmalt håller mycket länge och att man dessutom kan ändra på dess färg.


du jag jag fick tillbaks min bakrundsbelysningen helt plötsligt häromdan...jag undrar hur kom det sig... men jag glad iaf:confused:
slirfeldt
Ja i bland kan saker och ting plötsligt "självlaga" sig,,, men iaf rör det sig troligt om glappkontakt och du framöver kan förvänta dig nya sådana problem.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil