TTobbeTrådstart2003-01-02Hej, igår när jag var ute och körde så hände nått märkligt, lampan för för höger blinkers samt helljuslampan lyser konstant och svagt, alltså inne på instrumentpanelen. Blinkar jag höger så lyser helljuslampan normalstarkt och sätter jag på helljuset så lyser höger blinkers lampa. ???? Alltså tvärtom.
Jag har kollat lamporna runt om, allt funkar som det skall utvändigt med blinkers o helljus.........
Kan det vara kortslutning i själva instrumentpanelen?
Bilen, en Audi 80 1,8s -87
Jag tycker att det låter som ett jordfel. Det kan vara värt att kolla kontakterna till instrumenteringen.
hp wrote:
Jag tycker att det låter som ett jordfel. Det kan vara värt att kolla kontakterna till instrumenteringen.
Köpte elektronikspray, har sprayat kontakterna till instrumentpanelen samt spakarkontakterna blinkers torkare m.m utan framgång :x
Några andra tips var man kan prova?
Kan det sitta i spaken kanske?
Fnudi wrote:
Kan det sitta i spaken kanske?
Ja det är ju inte omöjligt, jag skall skruva isär det så fort man får tid.......... Trevlig helg
Tobbe wrote:
Hej, igår när jag var ute och körde så hände nått märkligt, lampan för för höger blinkers samt helljuslampan lyser konstant och svagt, alltså inne på instrumentpanelen. Blinkar jag höger så lyser helljuslampan normalstarkt och sätter jag på helljuset så lyser höger blinkers lampa. ???? Alltså tvärtom. Det börjar efter ett tags körning, när den e varm verkar det som fast det låter ju konstigt när det inte är motorrelaterat.
Jag har kollat lamporna runt om, allt funkar som det skall utvändigt med blinkers o helljus.........
Kan det vara kortslutning i själva instrumentpanelen?
Bilen, en Audi 80 1,8s -87
Felet sitter i kretskortet på instrumentet, kan avhjälpas med en extra jordkabel.
Quote:
Felet sitter i kretskortet på instrumentet, kan avhjälpas med en extra jordkabel.
Är du säker på detta, hur, var skall man sätta den jordkablen, lätt svårt?
En mer utförlig förklaring hade jag varit tacksam för ..... :)
Tobbe wrote:
Quote:
Felet sitter i kretskortet på instrumentet, kan avhjälpas med en extra jordkabel.
Är du säker på detta, hur, var skall man sätta den jordkablen, lätt svårt?
En mer utförlig förklaring hade jag varit tacksam för ..... :)
Helt säker, ja! Det är skitlätt när du väl kommer på var du ska sätta den.. :p du får forska lite helt enkelt! §e (allting har sitt pris)
har du kollat att alla glödlamporna sitter i rätt läge i kretskortet, det kan räcka att en sitter lite snett så kan det hända att det jordar genom fel lampa