Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Irriterande kylarproblem

Startad av Miklos · 2009-07-27 · 1 svar

MiklosTrådstart
Renault Laguna Diesel 1,9 dCi 2004.

Indikatorn "motor överhettad" tänds, temp mätare motor går momentant i toppläge för att sen , kvickt, återgå till normalt läge. Har hänt 3 gånger.

Kylarvätska finns , inget läckage (iaf inte synligt). Varken yttre eller in i motorn (ingen vit rök/ oljan ren).

Vattenpumpen? Törs man åka längre sträckor om man inte kan fixa detta omedelbart?
/Mikael
Kostya
Kan bero på dålig temp givare eftersom den bara går upp momentant, kylarvätskans temperaturförändring är ju ganska långsam. Dålig givare brukar ge felkod så om du har möjlighet att läsa av dem så ser du direkt.

Om det bara är givaren så kan du köra utan att vara orolig, men om tempen verkligen går upp mot kokpunkten så ska du inte köra alls innan det är åtgärdat.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil