Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

j-a centrummutter!!!

Startad av Siken · 2006-04-05 · 6 svar

SikenTrådstart
:mad:
ska fixa till bakbromsarna på brorsans escort -92:a men får inte loss centrummuttern så jag får loss trumman. Har använt ett 1,5 m långt rör som förlängare till krafthandtaget men skiten vill inte rubba sig!!! Ser inte ut att vara "felgängat" heller, är det nån som har nåt tips åt mig?
Tacksam för alla tips..
wicke
Hade samma problem med min brors Ford Scorpio. Till slut fick jag ställa mig på röret o häva mig o hoppa o då till slut så lossnade det. Annars om man har så använd en mutterdragare så lossnar den lättare. Men testa att dra åt andra hållet för på vänster sida på Scorpio så är muttern felgängad så jag drog ju åt fel håll först o det tog ett tag innan jag kom på det. Kan ju vara samma på Escort.
savanna
där är väl inte en sprint genom muttern eller att den är tillknackad ner i ett kilspår så att den inte kan lossna av sig själv ??
FreeZer
Siken wrote:
:mad:
ska fixa till bakbromsarna på brorsans escort -92:a men får inte loss centrummuttern så jag får loss trumman. Har använt ett 1,5 m långt rör som förlängare till krafthandtaget men skiten vill inte rubba sig!!! Ser inte ut att vara "felgängat" heller, är det nån som har nåt tips åt mig?
Tacksam för alla tips..

...på med CRC-556 eller WD40 (luktar bättre) i massor.
Vänta sedan åtminstone ett halvt dygn.
Värm muttern med värmepistol eller gas.
Använd i första hand mutterdragare, i andra hand handslägga + slagskruvmejsel med bitshållaren ersatt av lämplig hylsa och i tredje hand välpassande krafthylsa med T-skaft + förlängare.

Hjälper inte detta, kan mutterspräckare vara ett bra alternativ. Ett par sådana i lämpliga storlekar kan rädda många annars hopplösa projekt...

Lycka till!

PS: Det är med fastsittande skruvar/muttrar som med terrängkörning. Man ska inte lägga på åtgärder efter hand utan om det inte funkar med normalmetoden skall ALLA knep användas samtidigt i försök nummer två! DS
Ludde_57
Slagskruvmejsel till en centrummutter!?

OnTopic, sitter trumman verkligen fast med hjälp av centrummuttern?

På släpvagnar gör den ju det, men på ex,vis granadan så är trumman bara påträdd ovanpå navet, och hålls fast av fälgen sedan.
FreeZer
Anders P wrote:
Slagskruvmejsel till en centrummutter!?



...man "förspänner" slagskruvmejseln med ett stadigt tag (eventuellt genom att hålla den spänd i rätt riktning med en polygrip) och dunkar på den med en handslägga, får man väldiga krafter. Blir dessutom rätta knycken i stil med en mutterdragare (fast mer sällan :-)).
Förutsätter förstås att man tagit bort bitshållaren och ersatt med en hylsa. Begränsningen ligger i att enbart ½"-hylsor passar men å andra sidan är det väl det vanligaste bland oss amatörer...
dagsbogard
Tack för alla tips, vi får se vad som händer i helgen :)

Fler trådar i Hjälpforumet Bil