Jag körde i vatten – bilen död!

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14378
    jonte66
    Deltagare

    Tjao. Jag skulle precis sticka och köpa snus på macken, skulle starta bilen -händer ingenting. Halvljuset/fläkten osv går igång efter jag drar om nyckeln (då kan det ju inte vara så att det är batteriet det är fel på) men i övrigt är bilen död. Inte ens en anstränging till att motorn tänder och hoppar igång.

    Satt i bilen och tänkte en aning vad som kan vara felet – bilen, en fiesta 91, har alltid gått igång förr eller senare. Så kom jag på att för en dag sedan var det översvämning (vattenläcka) på vägen där jag bor och jag var tvungen att korsa vattnet för att komma ut på vägen. Jag är väl ganska övertygad om att det har med detta att göra. Vattennivån tänkte jag inte direkt på, men en halvmeter var det nog på sina ställen. Att vattnet var tillräckligt högt för att ta sig upp till avgasröret var inget jag tänkte på det.

    Så jag tänkte mest höra vad som kan ha tagit skada. Är det bara slänga bilen på skroten efter detta misstag?

    #63541
    slirfeldt
    Deltagare

    Ingen fara och bara med det inte alls läge för skroten,, och skulle med klart förmoda att vatten/fukt tagit sig till tänddelarna som dessa motorer tämligen är känsliga med.

    Men startmotorn går iaf runt, så att tillräckligt med stöm finns även till det? Så är det bara till att lossa fördelarlocket, alltså det med fem tändkablar i och torkar eller blåser ur densamma med en hårfön tex, och samtidgit putsa av dom fyra kontakterna inne i locket och båda dom kontaktytorna på rotorn.

    Torka sedan av tändkablarna oredknigt och se sen om inte det har verkan och motorn spinner igång,,, 🙂

    #63593
    tigerlilja09
    Deltagare

    @Peter H 53345 wrote:

    Ingen fara och bara med det inte alls läge för skroten,, och skulle med klart förmoda att vatten/fukt tagit sig till tänddelarna som dessa motorer tämligen är känsliga med.

    Men startmotorn går iaf runt, så att tillräckligt med stöm finns även till det? Så är det bara till att lossa fördelarlocket, alltså det med fem tändkablar i och torkar eller blåser ur densamma med en hårfön tex, och samtidgit putsa av dom fyra kontakterna inne i locket och båda dom kontaktytorna på rotorn.

    Torka sedan av tändkablarna oredknigt och se sen om inte det har verkan och motorn spinner igång,,, 🙂

    Igår så tvångsstartade jag bilen (alltså bogseras och sedan lägga i växen och släppa kopplingen). Den hoppade igång och jag trodde besväret var över, men det hände samma sak idag igen. Och för att svara på en av den fråga, startmotorn går inte runt, det händer ingenting med motorn när jag vrider om nyckeln.

    #63595
    Meken
    Deltagare

    Hallå.
    Kolla så att den tunna kabeln på startmotors selonoid sitter på plats och har bra kontakt.
    Kontaktstiftet sitter ganska utsatt för fukt och smuts. Brukar kunna ärga ganska bra där .

    #63596
    slirfeldt
    Deltagare

    Okey så det klickar med andra ord bara om startmotorn, eller inte ens det? Men under förutsättning att batteriet är fräscht och övrig el utrustning fungerar, kan det dels vara dåligt anslutna batterikablar vid batteriet där det går åt mycket ström för att dra runt en startmotor och även dess kablar både till karossen (jord) som pluskabeln direkt till startmotorn att dess kontakter är helfräscha till att den nämda styrsignal kabeln har bra kontakt och är spånnings satt vid tillslag av startmotorn.

    Så kan det vara startmotorn som gett upp som ser ut som så till denna bil: https://bilder.lagabasen.se/delar/1084/1084160533vy1.jpg och springer på runt 500:- för en bättre begagnad, om det nu är denna som sagt upp sig,,,

    #63602
    Ludde_57
    Deltagare

    Har du kört i djupt vatten är startmotorn med största sannolikhet dödad p.g.a rostbildning invändigt i den.

    Har byt ett antal startmotorer på min jeep efter ler och vattenbad, alla har snabbt rostat ihop invändigt på mycket kort tid.
    Och de rymmer en ansenlig mängd vatten och lera kan jag meddela…

    #63607
    tigerlilja09
    Deltagare

    Man tackar för svaren. Blev lite orolig om att startmotorn var paj men när jag tvångsstartade bilen igår och körde lite så testade jag att stänga av den efter ett tag, för att sedan starta den igen. Det funkade att starta den då.

    Det är när den står över natten och kyls ned som den inte vill starta.

    Peter H: Ett litet klickliknande ljud hörs, ja.

    #63608
    slirfeldt
    Deltagare

    Kan vara fuktrelaterat att startmotorn funkar så och speciellt efter vatten intrånget, så kan det vara så att startmotorn fick lite för mycket vatten till att den redan inann kan varit på gång och jo har väl med “sjösatt” en å annat fordon, med en del strykande åtgång på allae handa tekniska prylar. 🙂

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Vatten i bagaget Talisman grandtour

Jag har vid två tillfäy sett att det varit vatten i bagaget vid reservdäcket. Första gången slog jag bort det och tänkte att en vattenflaska...

Strul med dragkrok Mercedes c-klass.

Strul med dragkrok Mercedes c-klass. Årsmodell 2011 Får upp varnings text i instrumenteringen när jag öppnar bildörren eller startar bilen att det är något fel...

Temp mätare sköt upp till max

Var ute och körde i ca 1h. Temperaturen låg precis där den skulle vara utan att gå upp eller ner. Jag stannar sedan i driven...

Vibrationer i ratten – Volvo V70

Hej! Har en Volvo V70 D3 manuell från 2010. Senaste tiden har det uppstått vibrationer i ratten. Vibrationerna börjar komma i 90-100km/h och blir därefter...

Posters på klassiska sportbilar

Har sedan några dagar en kickstarter https://www.kickstarter.com/projects/1062605378/classic-sports-car-posters igång för att kunna trycka upp posters av klassiska sportbilar, tyvärr har det inte gått så bra som...

Ligier js50 skakar från motorn/ratten

Har en Ligier js50 2018 årsmodell som skakar från motorn/ratten vid stillastående. Känns som att någonting sitter löst. Vad kan det bero på?