Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Justera koppling - saab 99

Startad av poppen · 2006-11-13 · 8 svar

poppenTrådstart
Hej

Jag undrar hur jag gör för att justera dragläget på kopplingen på min saab 99?
Lottan
@poppen 17275 wrote:
Hej

Jag undrar hur jag gör för att justera dragläget på kopplingen på min saab 99?



är inte dom självjusterande, det är ju hydraulkoppling ju.
elfixaren
På en 1975à är det väl inte hydraulisk koppling? Det kom väl på senare 900 modellerna.
Lottan
@ersket i 17285 wrote:
På en 1975à är det väl inte hydraulisk koppling? Det kom väl på senare 900 modellerna.


V4-orna hade hydraulkoppling, nästan säker på att 99-orna också hade det.
gaston
@Buiko 17288 wrote:
V4-orna hade hydraulkoppling, nästan säker på att 99-orna också hade det.


Okej. Men bara för det är hydrauliskt betyder väl inte det att den är självjusterande?
Lottan
@poppen 17289 wrote:
Okej. Men bara för det är hydrauliskt betyder väl inte det att den är självjusterande?



jo, det är just det det gör, vätska kan knappast justeras. På den 9000 91:a jag hade, fastnade kopplingspedalen, den gick inte tillbaka, bytte packning i huvudcylinder och luftade med slang och flaska. Kostnad: ca 80kr
Lottan
--Meddelandet som du har skrivit in är för kort. Var vänlig och skriv ditt meddelande så att det &amul;r minst $vboptions[postminchars] tecken.
blondismonka
:l det går INTE attjustera kopplingen på en 99:a. har haft en själv. kan vara läckage vid slavcylindern eller vid huvud:i bromscylindern. broms och koppling använder samma.
ladamannen
@poppen 17275 wrote:
Hej

Jag undrar hur jag gör för att justera dragläget på kopplingen på min saab 99?


Du har luft i systemet då tar kopplingspedalen långt ned och kopplingspedalen går nästan i golvet innan bilen frikopplar,,,
Kan bero på att du har lite bromsvätska i behållaren eller att nån slang på vägen till kopplingscylindern läcker.
Kolla anslutningar och fyll på vätska samt lufta systemet,,, " kan i bland lufta sig själv om kopplingen tar lite grann,,, det blir som bättre o bättre om man frikopplar ett antal gånger.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil