Kallstartsproblem Passat 96

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14324
    Johan99
    Deltagare

    Har en Passat 2.0 96 som är tjurig att få igång när den är kall. När den väl går igång får man inte gasa på typ 10sek för då dör bilen igen. Men när väl det stadiet är över så går bilen hur fint som helst och det är inga problem att stänga av den då och starta den igen. Känns som det har nåt med nån choke historia men vad byter man då på en bil med insprutning?

    Väldigt tacksam för svar!

    #63389
    slirfeldt
    Deltagare

    Låter som ett klockrent tempgivarfel detta,, och startar den tex på en gång med lite startgas i insuget så är det helt klart,, som heller inte är ett helt okänt fenomen.

    Alltså att den nu inte kallstarts anrikar bränslet alls vid kallstart, men sedan går som vanligt ju varmare motorn blir,,

    #63390
    Volvo745gle
    Deltagare

    Tackar för ett snabbt svar Peter! Ska genast åka och köpa startgas och testa med.

    #63391
    Volvo745gle
    Deltagare

    Kollade lite snabbt i min Haynes bok, är det inkommande luft temeratur givaren, kylvätske temperatur givaren eller nån annan temp givare du menar?

    #63392
    aw73
    Deltagare

    mät båda dessa som ska vara på ca 2,2 kohm vid 20-25C+ lägre värde ju varmare det är

    #63393
    slirfeldt
    Deltagare

    Här var det snabba ryck,,, precis, mät båda dessa om/att rätt värden ges.

    #63470
    Volvo745gle
    Deltagare

    Testade den jag tror är inkommande luft temperatur givaren, och den verkar funka. Vart kylvätske temperatur givaren sitter vet jag inte riktigt. Nån här inne som vet vart den sitter?

    #63471
    aw73
    Deltagare

    eventuell sitter den vid utloppet till kylaren
    kan vara kombinerad med givaren för mätaren i bilen dvs. 4 polig
    https://catalog.meca.se/Catalog.aspx?BrandID=133&ModelID=921&CarReference_ID=1752&CategoryID=76&CategoryType_ID=1

    #63473
    Volvo745gle
    Deltagare

    @a128 53245 wrote:

    eventuell sitter den vid utloppet till kylaren
    kan vara kombinerad med givaren för mätaren i bilen dvs. 4 polig
    https://catalog.meca.se/Catalog.aspx?BrandID=133&ModelID=921&CarReference_ID=1752&CategoryID=76&CategoryType_ID=1

    Jaha det va den. Ja den testade jag också och den verkar fungera med. Några fler idèer om vad som kan orsaka detta?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Vatten i bagaget Talisman grandtour

Jag har vid två tillfäy sett att det varit vatten i bagaget vid reservdäcket. Första gången slog jag bort det och tänkte att en vattenflaska...

Strul med dragkrok Mercedes c-klass.

Strul med dragkrok Mercedes c-klass. Årsmodell 2011 Får upp varnings text i instrumenteringen när jag öppnar bildörren eller startar bilen att det är något fel...

Temp mätare sköt upp till max

Var ute och körde i ca 1h. Temperaturen låg precis där den skulle vara utan att gå upp eller ner. Jag stannar sedan i driven...

Vibrationer i ratten – Volvo V70

Hej! Har en Volvo V70 D3 manuell från 2010. Senaste tiden har det uppstått vibrationer i ratten. Vibrationerna börjar komma i 90-100km/h och blir därefter...

Posters på klassiska sportbilar

Har sedan några dagar en kickstarter https://www.kickstarter.com/projects/1062605378/classic-sports-car-posters igång för att kunna trycka upp posters av klassiska sportbilar, tyvärr har det inte gått så bra som...

Ligier js50 skakar från motorn/ratten

Har en Ligier js50 2018 årsmodell som skakar från motorn/ratten vid stillastående. Känns som att någonting sitter löst. Vad kan det bero på?