Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Kallstartstomgång för låg

Startad av Speedo · 2007-10-17 · 4 svar

SpeedoTrådstart
Mazda 626 -90

Märkte detta även vintras/våras, men fenomentet försvann under sommaren. Nu när det börja bli kallt igen så återkommer det. När jag startar bilen så händer det (inte alltid) att den istället för att gå upp i nånstans kring 1500rpm som den brukar, istället ställer sig på vanligt tomgångsvarv, kring 700rpm. När man väntar ett tag så går den (efter olika lång tid) upp i varrv till varmkörnings-varvtalet.

Någon som har koll på hur det fungerar med förhöjda varvtalet vid kallstart på dessa? Kan det vara nån givare som är dålig/glappar?
fraggelpelle
Låter det troligt att det kan vara en av tempgivarna på termostathuset?
fraggelpelle
Sitter tre (!) tempgivare på termostathuset. Någon som vad var och en av dom är? Min utomordentligt dåliga Haynes bok tar inte upp dessa. Två är tvåpoliga och en är enpolig. Meca och Mekonomen säljer en "grön" tvåpolig. Funderar på att byta den för att se om tomgångsproblemet vid kallstart försvinner. Men det handlar ändå om några hundra, så man vill ju helst inte byta helt i onödan...
mockels
Jag vet inte om det kan vara till någon hjälp, en helt annan bil, men japaner brukar ju va ganska lika varann så, På min Celica sitter det tre givare i rad, i denna ordning från motorn räknat- "1. water temp gauge- 2. Cold start injector- 3. EFI water Temp". Den med bara en kontakt är till mätaren iaf, de andra har två anslutningar bägge två.

Ser ut så här: https://www.gtfours.co.uk/pics/sensors/water/1.jpg
fraggelpelle
Hmm... Verkar inte stämma riktigt med 626'an.

Den enpoliga är jag nästan säker är en termo-switch som är för kylarfläkten.
Den tvåpoliga närmast motorn verkar vara "EFI water temp", alltså styrboxens givare
Den sista tvåpoliga måste väl vara för temperatur visaren på instrumentpanelen då antar jag. Vad är "cold start injector" för funktion?

Fler trådar i Hjälpforumet Bil