Låter det troligt att det kan vara en av tempgivarna på termostathuset?
Mazda 626 -90
Märkte detta även vintras/våras, men fenomentet försvann under sommaren. Nu när det börja bli kallt igen så återkommer det. När jag startar bilen så händer det (inte alltid) att den istället för att gå upp i nånstans kring 1500rpm som den brukar, istället ställer sig på vanligt tomgångsvarv, kring 700rpm. När man väntar ett tag så går den (efter olika lång tid) upp i varrv till varmkörnings-varvtalet.
Någon som har koll på hur det fungerar med förhöjda varvtalet vid kallstart på dessa? Kan det vara nån givare som är dålig/glappar?
Märkte detta även vintras/våras, men fenomentet försvann under sommaren. Nu när det börja bli kallt igen så återkommer det. När jag startar bilen så händer det (inte alltid) att den istället för att gå upp i nånstans kring 1500rpm som den brukar, istället ställer sig på vanligt tomgångsvarv, kring 700rpm. När man väntar ett tag så går den (efter olika lång tid) upp i varrv till varmkörnings-varvtalet.
Någon som har koll på hur det fungerar med förhöjda varvtalet vid kallstart på dessa? Kan det vara nån givare som är dålig/glappar?