Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Kamrem / Packbox Volvo 945

Startad av sfa · 2010-01-10 · 14 svar

sfaTrådstart
Dags (för en tid sedan) att byta kamrem och packboxar på min 945'a.
Vill dock helst inte lägga ner en massa pengar på detta så jag undrar hur pass svårt det kan vara att göra detta själv ?
Finns det nå vettiga instruktioner som man kan snegla på ?
Weird_G
Berr ju vilka packboxar som skal bytas , kamremmen är inte allt för svår i alla fall . inte de främmre packboxarna heller .
Men knalla iväg till biblioteket _& låna en rephandbok vettja ;-)
Rimsky
klangen
Tackar =)
Tror dock att detta kan vara lite överkurs. Samt brist på vettigt garage att hålla till i.
Får se vad jag gör.
Stefan Bergwall
den inte så svårt om man kan mecka bara göra rätt märke till remmskivor
jocton
@Honda 52593 wrote:
https://www.volvoracing.se/index.htm har blandannat den här: https://www.volvoracing.se/Volvo%20Info/Motor/Kamremsbyte%20B6304.pdf till B 6304


Hej!
Lånar tråden för en fråga:V70 97 turbo kamrem. Måste man lossa motorremskivan för byte. Den är ju svår att lossa muttern när man inte kan låsa svänghjulet/ 3/4 mutterdragare går men det har jag inte.

Mvh Gurra
Schottis
På 740 och troligen 940 så sitter vevaxelremskivan med 6 små skruvar på navet. Då behövs bara vanliga enkla handverktyg för att få loss remskivan.
jocton
@brewert 53347 wrote:
På 740 och troligen 940 så sitter vevaxelremskivan med 6 små skruvar på navet. Då behövs bara vanliga enkla handverktyg för att få loss remskivan.


Tack!
Men är det lika på v 70?
anden__z
@brewert 53347 wrote:
På 740 och troligen 940 så sitter vevaxelremskivan med 6 små skruvar på navet. Då behövs bara vanliga enkla handverktyg för att få loss remskivan.

De modeller som har b230 8ventils motorer
är det endast en centrumbult, är osäker på hur det är med 16ventilaren.

Skickar med en instruktion för 16 ventilaren som jag tycker är bra:
https://faq.thasaint.com/kamremsbyte/index16v2.html
anden__z
Den här sidan kan kanske hjälpa dig Gurra!
https://volvospeed.com/Repair/timingbelt.php
jocton
Tack för svar. Men det framgår inte hur man lossar muttern på remskivan./ Gurra
Ludde_57
Om möjligt beroende på utrymme och rotationsriktning, kan du ju försöka lossa muttern med hjälp av startmotorn och hylsa + dragskaft som läggs an mot golvet, klicka på startmotorn så borde muttern lossa.
anden__z
@Anders P 53606 wrote:
Om möjligt beroende på utrymme och rotationsriktning, kan du ju försöka lossa muttern med hjälp av startmotorn och hylsa + dragskaft som läggs an mot golvet, klicka på startmotorn så borde muttern lossa.


Ett gammalt bonntrick är att ta en hylsa med dragskaft och lägga änden på dragskaftet mot vänster innerskärm och ett snabbt vrid på tändningsnyckeln så lossnar bulten.
slirfeldt
Jo det är med ett moment man tagit till då och då vid vissa lägen, som brukar fungera rätt bra om än med viss försiktighet,,,
Rimsky
Sen hittar man ingenstans att låsa startkransen så finns alltid alternativet att ta bort startmotorn för att komma åt kransen.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil