Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Kamremsbyte Ford Escort-89

Startad av Mr.W · 2005-05-04 · 10 svar

Mr.WTrådstart
Hejsan!

Min Ford Escort av 89-års modell är i behov av ett kamremsbyte.
Är hyfsat händig och har ont om pengar så därför tänkte jag försöka klara av detta själv. Så snälla ge mig lite tips o råd om hur det går till. Vad ska jag tänka på mm. mm.

Tack på förhand!
Oljan
Låna haynes boken på biblioteket där står allt du behöver veta
CarMan
veven har nolmärkning på remskivan & den sha stå mot det stora sträcket på nedre plastkåpan.
kamen har nolmärkning på drevet & det är en pil i et av hålen som ska stå nedot, mot ett könslag som fins på toppen.

kolla nogrant at vattenpumpen & remspänaren är OK.
Oljan
Rekomenderar att byta spännare och vattenpump samtidigt, om du byter kamremmen så sliter det på pumpen så att du kanske får byta pumpen efter några 100 mil i alla fall och då måste du byta remmen oxå, så byt pump och spännare när du ändå är så nära.
CarMan
syberax wrote:
Rekomenderar att byta spännare och vattenpump samtidigt, om du byter kamremmen så sliter det på pumpen så att du kanske får byta pumpen efter några 100 mil i alla fall och då måste du byta remmen oxå, så byt pump och spännare när du ändå är så nära.


eller så kollar man bara om grejorna är schysta. väldigt sällan man behöver byta desa saker, men det händer ibland.
det du ska vara medveten om är att en havererad vatten pump leder till att kamremen kuggar & då slår ventilerna i golvarna = toppen måste renoveras
Oljan
Jo, jag byter alltd dessa båda grunkorna, det kostar inte många kronor att byta dem och man slipper gräva mer än nödvändigt i motorrummet det tar ju en stund i alla fall.
Alandsman
När är det dags och byta remspännare o vattenpump?
Bilen har bara gått 8200 mil. Är det nödvändigt ändå?
Hur ser man om det är dags och byta de grejorna?
CarMan
Mr.W wrote:
När är det dags och byta remspännare o vattenpump?
Bilen har bara gått 8200 mil. Är det nödvändigt ändå?
Hur ser man om det är dags och byta de grejorna?

är grejorna glappa eller om det är oljud i dom måste dom bytas.
jag körde 17 000 mil med min escort utan att byta mer än kamremen.

jag gissar på att det är ungefär samma pris att lämna in bilen på en fordverksta för kamremsbyte som att byta remen själv om man själv byter vatan pump & remspennare, men inte fordverkstan gör det, då dom bara kollar om grejorna är i behov av byte
Oljan
Har faktiskt aldrig varit med om att en verstad inte har bytt vattenpump och spännare. De verstäder jag varit har visserligen rekomenderat att man alltid byter vattenpump och spännare eftersom dessa ofta slits mer med en ny rem.
CarMan
syberax wrote:
Har faktiskt aldrig varit med om att en verstad inte har bytt vattenpump och spännare. De verstäder jag varit har visserligen rekomenderat att man alltid byter vattenpump och spännare eftersom dessa ofta slits mer med en ny rem.


då har du inte varit på nån fordverksta. en allbilverksta vt inte detaljeradesaker om varje bil & modell, därför byter dom oftast mer än vad som behövs för att vara på säkrasiden, så en verksta med billig timpenging är sälan den som lagar bilen för minst pengar
Oljan
har bara lämnat bilar till märkesverkstäder. Dvs Volvo/renault, Ford, SAAB och Citroën

Fler trådar i Hjälpforumet Bil