Kangoo Diesel, startar inte…
- Detta ämne har 16 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 7 månader sedan av lenaola.
- FörfattareInlägg
- 2010-02-04 kl. 14:10 #14504Robban MDeltagare
Tjenare!
Som första inlägg här på forat tänkte jag ställa till med lite hjärn-besvär. 😀
Har en Renault Kangoo -04, 1,9 Diesel som har strulat lite till och från det sista. Först började det med att bränsleavstängningssystemet löste ut när man körde över ett väggupp, detta slutade bilfan med och ersatte det med nått jag närmast kan beskriva som att den fick för lite diesel då motorn hackade. Detta försvann också efter lite joxande med kablar etc.
I fredags var jag ute hos farsgubben hela dagen och när det var dags att åka hem till frugan, en god middag och fredagspilsner startade inte härket. Startmotorn gick runt osv. men mer än så hände inte. Vi testade med ytterligare en bil och startkablar med tji fick jag, bilen förblev tvärdöd. :OO
Efter bra över 24:a timmars laddande utav batteri (då vi trodde att det var för taskig spänning) så fick farsan igång bilen och den gick som en klocka. På söndagen när jag skulle hämta bilen startade den också jättefint men sen var det stopp.
I tisdags så tänkte jag ta mig en runda men bilen vägrade att starta, såg då att det var luftbubblor i bränsleledningarna så jag gick lös på den manuella pumpen men lyckades inte få bort bubblorna… Brist på kunskap? Svar: JA. :r
Efter lite sökande och funderande beslöt jag mig för att byta dieselfilter vilket jag gjorde först idag, pumpade fram soppa å det verkade gå lättare plus att bubblorna näst intill försvann men den går fortfarande inte att starta så nu har jag låtit den stå på laddning och nästa test blir först senare ikväll alt imorgon.
Service fick den för ett tag sedan, minns inte riktigt när men det var i oktober nån gång… Den fick då nya glödstift bla.
Nu till mina funderingar…
1. Är det inte jag som är totalt värdelös på att lufta slangarna så läcker det nånstans men det går inte att se vart.
2. Tror även att det kan vara vajsing med reläet till glödstiften men jag vet ej vart detta sitter.
3. Eftersom bränsleavstängningssystemet har jävlats kan det även vara detta.
4. Läste nånstans att det sitter en pump på/vid/i tanken och att den kan strula
5. Dags för mig att skaffa en hjärna? 😀
Extremt tacksam för hjälp då det är lite krasst med cash i dessa dar..
Mvh. Robban
2010-02-04 kl. 18:12 #63899NadinDeltagareEn liten uppdatering av ovanstående är att det ligger nått svart flarn i bränsleledningen innan filtret… Antar att det betyder att det är beläggningar på insidan tanken.
Läste mig också till att det inte sitter en tankpump på denna modellen utan en sil som tydligen kan kloggas igen.
Fan att bilen står så illa till att jag inte kan rulla in den i verkstan så jag åtminstonde kunde stå under tak och plocka med den. 😡
En annan sak som jag inte tror har hänt innan är att lampan som indikerar glödning tänds när startmotorn går trots att jag låtit bilen glöda färdigt.
/Robban
2010-02-04 kl. 20:55 #63901NadinDeltagareJaha…
Fick igång bilen till sist, har haft den på laddning hela dagen. Kan det vara för dålig spänning = bara startmotor men ingen tändning eller är det mer troligt att det är nått fel på det elektriska på dieselpumpen?
Tacksam för svar om vad ni kunniga tror. 🙂
Mvh. Robban
2010-02-04 kl. 21:15 #63902KostyaDeltagareUndrar om det inte är avstängninsventilen ändå, nästa gång den inte startar så be nån lyssna om den klickar när tändningen vrids på. Eller menar du kanske den som bryter soppatillförseln vid krock???
Det svarta flarnet är förstås nåt som inte ska finnas där men frågan är ju hur igensatt det är.
När den inte startar så kan du prova blåsa i sugledningen, då brukar den kunna få diesel ett tag innan det blir stopp igen.Luftningen har du inte kunnat göra fel, bara att pumpa tills det blir motstånd i pumpen.
2010-02-04 kl. 21:18 #63903NadinDeltagareSuveränt, tack för svaret men… Vart sitter avstängningsventilen? Skall kolla nästa gång men jag kan säga att det klickar när man har vridit tillbaks nyckeln i “stängt” läge.
/Robban
2010-02-05 kl. 15:23 #63915KostyaDeltagareDet finns en magnetventil på pumpen och den stänger av all bränsleflöde när du stänger av bilen, om den har dålig kontakt så kan det göra att bilen hackar. Det är så ovanligt att en diesel hackar så jag skulle nästan misstänka den ventilen först.
Du kanske har avskavda kablar nånstans?Är det startspärr på bilen så kan ventilen vara bakom ett skydd så man kommer inte åt den utan att våldföra sig på den 😀
2010-02-05 kl. 19:50 #63920NadinDeltagare@MPalm 53863 wrote:
Det finns en magnetventil på pumpen och den stänger av all bränsleflöde när du stänger av bilen, om den har dålig kontakt så kan det göra att bilen hackar. Det är så ovanligt att en diesel hackar så jag skulle nästan misstänka den ventilen först.
Du kanske har avskavda kablar nånstans?Är det startspärr på bilen så kan ventilen vara bakom ett skydd så man kommer inte åt den utan att våldföra sig på den 😀
He he, då får jag väl våldföra mig på den då för bilen är försedd med startspärr. :e
Skall kolla över bilen ordentligt även om den nu startar skitlätt.
Ha en trevlig helg och tack för tipsen hittills!
2010-02-11 kl. 10:10 #64096NadinDeltagareGod dag!
Lite uppdateringar av det allra senaste från Kangooproblem i väst… 😀
Bilen har funkat skitbra i flera dagar nu tills i förrgår då den vart lite trögstartad igen. Igår skulle jag pallra mig in till götet och jag noterade att under tomgångskörning så lät maskinen lite som om ngn touchade gaspedalen lätt ibland. Mysko…
Efter 6km körning tvärdog bilfan mitt i en korsning vilket var en fantastisk upplevelse då jag upptäckte hur puckade folk i trafiken faktiskt är. 😡
Nåväl, enligt en tekniker på bilia så är det impulsgivaren som är kass då detta tydligen var rätt vanligt hos bilen ifråga. Jag tror han faktiskt men sen funderar jag på om det inte kan vara nått med startspärren också fast varför jag tror så kan jag inte riktigt motivera.
En impulsgivare kan ju inte vara så märkvärdig att byta så det blir till att plocka hem en slik hos adcenter i kba för ynka 387kr.
Teknikern på bilia i kba tyckte att jag skulle byta kablaget med när jag ändå var igång, priset skulle då hamna kring 1000-1500kr men så kul skall vi inte ha till att börja med då 387kr låter snäppet trevligare i mina öron iaf. :OO
Kommentarer på ovanstående text är vääldigt uppskattade då jag inte har den blekaste aning om vad jag håller på med…
Mvh. Robban
2010-02-15 kl. 09:59 #64252NadinDeltagareHej igen.
Bilen står fortfarande, har inte haft tid eller lust att ens titta på bilen.
Ringde runt till diverse bildelsförsäljare i kba och fick då reda på att det finns en mängd olika impulsgivare, efter lite sökande här på forat läste jag om hallgivare bla som kan strula till det.
Ringde sen upp bilia i kba och tog ett nytt snack med teknikern och det visade sig att han syftade på den givaren som sitter mot svänghjulet.
Snälla!.. Bespara mig massa onödiga bryderier, skall jag försöka bogsera bilen till en bilmekare/bilelektriker eller är detta nått jag fixar själv?
Jag har inte tummen mitt i, absolut inte dock har jag saknat intresse för bilar hittills men är nu redo att ge dom en chans då jag räds kostnaden för ett eventuellt verkstadsbesök.
EDIT: Läste ånyo om lite info här på forat där det beskrivs samma symptom fast då var startspärren boven efter att bilnyckeln strulat… På min kangoo så funkar endast ena nyckeln, den andra retas lite ibland genom att när man trycker in knappen för att låsa bilen så klickar det till i låsen fast dom låser igentligen inte bilen. Klickar man hårt och länge så låses bilen.
Mvh. Robban
2010-02-15 kl. 11:09 #64253NadinDeltagareDet här är inget för mig… 😡
Var ute nu å bilen startade hur fint som helst, testade först att låsa med min extra nyckel vilket funkade, att låsa upp däremot funkar inte vilket jag fick göra med min primära nyckel. Att starta gick inte heller med extranyckeln men däremot med min primära.
Backade ut bilen ur våran uppfart så det blev lite plant, pallade upp den på en hög med plank så jag kom under å kika. Inte helt enkelt det här, hittade en kontakt som sitter illa till för slask å smuts, ryckte lite i den och startade ånyo upp bilen som dog efter att jag släppt gaspedalen. Gjorde ett nytt försök och vips startade den fint som fasen.
Nu blir det till å titta lite närmre under motorn för å lokalisera diverse givare om det går att se nått, smörja eller vad fasen som helst. Sen ger jag upp, då får bilmekaren ta vid å lösa problemet. Det lär bli dyrt det här… 😮
Mvh. Robban
2010-02-15 kl. 11:26 #64254slirfeldtDeltagareIngen hejare på dessa vagnar och hall/impulsgivare till denna lär iaf se ser ut som så: https://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=2060162&CarReference_ID=2980&CategoryType_ID=1 torde inte vara några större problem med iaf viss mekvana att byta om det nu anses vara denna som är problemet.
Lite osäkrare detta med startspärrfunktionen på denna bil bara,,,
2010-02-15 kl. 11:47 #64255NadinDeltagare@Peter H 54292 wrote:
Ingen hejare på dessa vagnar och hall/impulsgivare men som denna ser ut: https://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=2060162&CarReference_ID=2980&CategoryType_ID=1 torde inte vara några större problem med iaf viss mekvana att byta om det nu anses vara denna som är problemet.
Lite osäkrare detta med startspärrfunktionen på denna bil bara,,,
Japp det är den jag tänker leta upp men det är lite halvtajt med utrymme så det lär väl ta mig en liten stund längre än för nån som har vanan inne.
Tack så mycket för svaret Peter! 🙂
/Robban
2010-02-15 kl. 13:16 #64258NadinDeltagareOk så här blir det…
Ringde KBA Bilelektriska alldeles nyss, snackade med en trevlig kille där och vi kör en felkodsavläsning på onsdag. Är det nån givare som jävlas så lär väl det synas ganska snart annars lutar det åt att vi byter nycklar och tändningslås då det strular så mycket på just den biten.
2010-02-15 kl. 13:53 #64263slirfeldtDeltagareJo det brukar vara det vettiga att försöka få ut felkod som då bör pricka in eventuell felaktig givare osv,,, men annars verkar det med ju vara något skumt med dess nycklar och tändningslås.
2010-02-18 kl. 07:43 #64363NadinDeltagareJaha…
Fick ett svar från bilelektrikern som släckt 3 felkoder varav två utav dom hade med vevaxelgivaren att göra. Den tredje var pga servoreläet om jag mins rätt vilket, jag inte fick för mig, har med bilens motorstopp och svårstartning att göra.
Idag får jag nog hämta ut bilen, återkommer med tydligare info och hoppas därmed att denna tråden kan hjälpa ngn anna i framtiden.
Mvh. Robban
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.