Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

ke-jetronic mb190e start problem

Startad av labtech · 2009-02-08 · 3 svar

labtechTrådstart
Hej! har ett irriterande startproblem. svår startad under 5minus(startar dör efter3-5 sek tål då heller inget gaspådrag)går dock igång efter 2-3 försök.
över 5minus men innan sommartemp!startar den utan problem men går ner till
c:a400-500rpm innan tomgången blir stabil igen (800-900rpm.)när det är sommar varmt ute : startar tomg. är då så låg(varvräk. ger knappt utslag) ock
stannar,startar andra gången går igång men tomgången är ner i källaren ock vänder(under 500).vid varm motor:om jag stänger av och provar efter 5-10 sek. startar utan problem tomgången ligger på en1200 några sek. sen ner till normalt. men väntar jag typ 5min. samma start problem som vid sommar temp.gällande sommar varmt-halv varm motor kan man lura med att ge lite gas, startar då direkt men tomg.dippar ett par hundra varv sen till normal
funkar annars kanon ingen tvekan vid ax.går jämt ock fint. har bytt styrtemp.givare-luftsliden kollad av bilmek.har provat start gas utan resultat-nya stift-tändkablar-luftfilter-fördelarlock-temperatursensor(rann ej ur något vatten vid bytet/luftbubbla?-avgassystem utan läck.olja/filter var 1000:e mil o.s.v.så bilen går för övrigt bra. OBS!för hög co/halt 6,5-ingen kat. drar ej mycket bensin Lk runt 0,7-0,75 Bl 0,8-0,85.(ok! allt är ju relativt:-))
har ni några ideer? tacksam för svar och synpunkter.
rollet
Har du sprutat startgas runt packningen till jettronicen? Vanligt med sprickor där. Många gånger är packningen "rundspräckt" så att man kan lyfta hela jettronic-paketen bort från insuget...
betty111
Luftmassemätaren ger upp. tyvärr ganska dyr men ger detta fenomen som du beskriver.
Har du kollat säkringarna i överspänningsskyddet? Reläet bakom batteriet
affe57
tack för tipset! skall kolla detta :r. co halten var ju 6,5 så jag skruvade ner soppan ett 1/4 varv (vet inte vad detta gav på co/halten)men den blev tjurigare att få igång trots någon plusgrad(har annars vid denna temp. startat bra)1 och 2 försöket startade den några sek.bluddrade på typ 0varv
gasade lite lite, den tvär dog!:xtredje försöket den startade bluddrade fick sen upp lite varv på motorn höll den på c.a 1500varv en stund, kunde sen med viss motor tvekan köra i väg!:p däremot startade bilen rätt bra vid varm och halv varm motor.tomgången dippade knappt någonting, tyckte också att det blev lite bättre drag i motorn.det är nog så att man har försökt komma runt kallstart problemet med att skruva upp soppan.;-) kan det vara kallstartventilen som spökar:fraga när den väl är i gång går den hur bra som helst oavsätt väder och vind sommar som vinter:-)
§e vet hur jag bar mej åt med detta inlägg,tryckte nog på fel knapp eller nåt:q såg inte svar nr2 innan jag skrev! hur som helst tack till er båda skall kolla detta:D

Fler trådar i Hjälpforumet Bil