klimatanläggnings problem Honda

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #7700
    Villemo
    Deltagare

    Hej!
    Jag har haft problem med min fläkt den senaste månaden. Jag har varit hos min honda verkstad 2 gånger för att få hjälp! Men de har bara sagt att oljudet jag hör från fläktarna beror på gasen i AC? Aja.. Han sa att det inte var något fel trots att jag påpekat flera gånger att oljudet började med ett pip men som blivit mer långvarigt och högre samtidigt som de kommer i snabbare intervall. Sista veckan har jag knappt orkat åka i bilen utan bara kört det jag måste. Jag lät en kille som inte var auktoriserad kolla på bilen och han sa att ett lager skulle ha gått sönder i kupéfläkten.

    Med idag gick AC:n sönder!? Det kommer ingen kyla men det kommer värme. Innan när jag parkerade bilen efter en tids körning kom det alltid en liten pöl med vatten ur AC.n men nu är det helt torrt.

    Vad kan det vara för fel och vad kan jag räkna med att kalaset kommer att kosta? Tror ni att Honda verkstaden kunde ha åtgärdat mitt problem då när jag var där och att AC:n därmed inte hade gått sönder?

    #42287
    slirfeldt
    Deltagare

    Det ska normalt sett inte komma specella oljud från en arbetande AC anläggning, och det är stor skillnad till att det skulle vara en defekt kupéfläkt, och det är inte alltid det finns så kompetent AC kunnigt folk oss dom vanliga service verkstäder.
    Där är det nog bättre att låta felsöka hos AC specialister som verkligen kan detta,, men troligt har du råkat ut för en läcka som därigenom slår ifrån ACn och det är möjligt om det varit en kompetens verkstad hade kunnat förutse detta.

    Och kostnaden för detta kan bli från minst kontroll/påfyllning cirka 1500:- till tusenlappar, helt beroende på vad som är fel,,,

    #42292
    Henna
    Deltagare

    @Peter H 24148 wrote:

    Det ska normalt sett inte komma specella oljud från en arbetande AC anläggning, och det är stor skillnad till att det skulle vara en defekt kupéfläkt, och det är inte alltid det finns så kompetent AC kunnigt folk oss dom vanliga service verkstäder.

    Den auktoriserade hondaverkstaden (på företaget där jag köpte bilen) tyckte inte att det var något fel på bilen. Han kunde inte höra “oljudet” som vi gjorde. Men som det låter nu borde han vara döv för att missa det.. :l
    Men det hjälper inte nu tyvärr.. skulle vara bra att veta ifall skadan på AC:n berodde på att de inte tog mig på allvar. Eller om detta är ett helt annat fel..
    Om det visar sig att det inte är något fel på kupéfläkten utan mina problem förvinner när AC:n är lagad. Kan det då finnas en möjlighet att felet kunde ha unvikits?

    @Peter H 24148 wrote:

    Där är det nog bättre att låta felsöka hos AC specialister som verkligen kan detta,, men troligt har du råkat ut för en läcka som därigenom slår ifrån ACn och det är möjligt om det varit en kompetens verkstad hade kunnat förutse detta.

    Är nästan hundra på att chefen (som kollade min bil) på verkstaden har ett certifikat för AC:n på honda bilarna. Får kolla upp det.! Men om det händer någon mer gång, är det nog bäst att söka hjälp hos någon annan också. att inte ge med sig så lätt. Men det är ju lätt att vara efterklok.

    Hur ofta måste man göra en koll på AC:n? Jag har hört av bekanta att man inte ska behöva göra någon koll utan systemet är håller tätt så länge man sköter det ordentligt. Själv har jag på den hela tiden förutom när jag har rutorna nere.

    #42294
    slirfeldt
    Deltagare

    Svårt att sia om felen i sig hänger ihop, men bara för om tex ett lager i kupéfläkten är trasig så skall AC i princip fungera som vanligt och sådana lager går sönder då och då, men att dom avisade detta oljud verkar ju vara något du skulle kunna pådriva om,,,

    Och som kund måste man tydligen i dag våga att stå på sig mera för att på så sätt få det man anser vara rätt, att sedan en firma är certifierade kan även i praktiken att vilken mek som helst kan/får pyssla med detta men det är den certifierade personen som har det slutliga ansvaret och brukar därmed stå för själva täthetskontrollen.

    Hur ofta man skall serva dessa anläggningar är lite delat beroende på vem man frågar, där en del säger att dom skall servas/kontrolleras en gång per år (ofta är det av någon anledning service företagen som säger det) men det påstås att det på naturlig väg dunstar 100gram per år, medan dom flesta biltillverkare säger “att kör den bara minst 10 minuter i månaden så är allt bra”.

    Men är man osäker så brukar många service firmor av AC-anläggningar på våren erbjuda gratis kontroller av denna och då testas bland annat systemtryck osv.

    #42312
    Henna
    Deltagare

    @Peter H 24157 wrote:

    Svårt att sia om felen i sig hänger ihop, men bara för om tex ett lager i kupéfläkten är trasig så skall AC i princip fungera som vanligt och sådana lager går sönder då och då.

    Ok. jag fick ett intryck utav firman att det är mycket ovanligt att kupéfläkten på accorden (02) går sönder. hmm.. stämmer det att man måste byta hela kupéfläkten om lagret går sönder? Det kanske beror på bilmärke..?

    @Peter H 24157 wrote:

    Och som kund måste man tydligen i dag våga att stå på sig mera för att på så sätt få det man anser vara rätt.

    Tyvärr är det så.. har egna erfarenheter utav det. En bilvårdsfirma råkade polera för mycket på min lack och ville först inte stå för det. Tills slut gav de med sig och gav mig ersättning. Hoppas att jag slipper föra samma liv över detta problemet.. :rolleyes:

    @Peter H 24157 wrote:

    Medan dom flesta biltillverkare säger “att kör den bara minst 10 minuter i månaden så är allt bra”.

    Stämmer uppenbarligen inte eftersom jag har alltid på min?

    @Peter H 24157 wrote:

    Men är man osäker så brukar många service firmor av AC-anläggningar på våren erbjuda gratis kontroller av denna och då testas bland annat systemtryck osv.

    Varför just på våren? :confused:
    Vart på eniro (etc) kan man hitta dessa service firmor? Har försökt söka men hittar inga..

    #42319
    slirfeldt
    Deltagare

    Jo att kupéfläkts lager går då och då syftade jag mera på äldre bilar,, och ofta måste man då byta hela enheten i sig,, jo att man kör den ofta är ju ingen garanti för att man tex inte får kondensorn punkterad av en sten tex,,,

    Jo dessa “erbjudanden” brukar dyka upp i små annonser på just vår/vintern då dom har minst att göra och innan folk upptäcker att sina AC slutat fungerat, är det jag fått det förklarat, iaf så brukar dessa vara värda 500:-.

    #42345
    Henna
    Deltagare

    Tack för hjälpen! Nu har jag lite mer “kött på benen”. :upp

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Mercedes Rostskyddsgarantin

Aj, aj Mercedes i Sverige. Fick avslag på rostskadan på den så kallade bakaxelbalken på min SL från 2013, medans Mercedes godkänner motsvarande på C-...

Ersättning Krockad bil

Hittade inget lämpligt forum för denna fråga så testar här. Var med i bilolycka för några veckor sedan där min bil totalförstördes av mötande fordon....

Drivrem snöslunga – hoppar ur

Hej. Jag var tvungen att byta båda kilremmarna på snöslungan då de gamla slets ut, Husqvarna ST 261E, satte i de nya från reservdelsspecialisten så...

Rekommendation för spelmonitorer

Jag förstörde min kusins bildskärm när jag förlorade ett racingspel. Nu letar jag efter rekommendationer för en ny bildskärm? Tidigare använde han Asus VG27AQ1A. Tack...

Bilen drar iväg direkt när jag lägger in Drive vw transporter 1998

När jag lägger in drive vill bilen sticka iväg direkt och jag måste bromsa för att hejda den. när motor väl är varm funkar det...

Kallstart Citroen Xsara Picasso 2.0 16v

Hej! Har problem med mor o fars bil. Det är en Citroen xsara picasso automat 2.0 16v. Problemet är vid kallstart då den efter några...