Helt klart är ju din motor tvärslut. Konstigt däremot att den inte går igång eller varvar bara av dåligt tryck/sluta lager... Klart att det kan vara så att den skurit i ett lager som då går jättetungt... Oavsett så är det ju bara att byta maskin. Att försöka köra hem till Gävle är nog inte att tänka på även om du skulle få igång den... nej, det bästa är nog att ställa den på bärgaren hem och sen gå till din vanliga mek runt hörnet. Troligt är att det uppstår frågetecken kring den "nya" motorn under bytet, och då kan det vara bra att kunna titta in till meken samt att man litar på honom.
Hej alla ! HJÄLP
Jag köpte en chevrolet transport 1998 års med 3.3 liters v 6 an i ljungby i tisdags säljaren informerade att oljelampan blinkade på tomgång när motorn blivit varm kom ett svagt knackande ljud som försvan när man började att varva oljelampan släcktes även då. Men i övrigt så gick motorn mycket bra och startade väldigt fint. var på plats efter en tåg+flyg+tågresa och kände väl att det fick bli en chansning att köra bilen från ljungby till Gävle i och med att oljelampan inte lös vid varvtal samt att även det knackande ljudet även upphörd vid varvning så tuttade jag och körde allt verkade frid och fröjd tills efter ca 52 mils körning av 75 mil så började jag att tappa kraft och fart särskilt i uppförsbackarna och det var då dråpslaget kom det lilla knackandet som var endasat på tomgån hade plötsligt förflyttat sig nånstans i motorn så för att se om det var något tillfälligt så gjorde jag en halvkickdown och bilen börjar småhoppa, småhacka och pusta och vill inte alls upp i varv max 3000 RpM eller öka någon fart vid detta tillfälle kan man ksn väl säga at det som var som en svag knackning på tomgång och inte hörts av några knackningar alls eller oljelampa som tänts så trodde jag efter 52 mil med dessa fel att jag skulle klara av de sista 20 milen men här tog det stopp knackandet blev högre och mer dovft motorn började hoppa och typ tvärdö när man gav gas släppte man gassen så började den varva igen men mycket sakta sen tog det 3-5 minuter tills motorn stannade helt. Tur i oturen så lyckades jag svänga av precis in på shell stora väsby och parker. Provar igen att starta motorn efter ett tag inga felkoder på instrumenten vrider nyckeln och motorn går runt men med knackningar och precis i startögonblicket så stryps motorn och stängs av provar samma sak typ 4 gånger till men med mellanrum på 5 min. Så nu sitter jag här i Torsåker och bilen står i stockholm och jag har ingen anning vad som har hänt. Kan den räddas som sagt mycket tacksam för all typ av feedback eller lösningar Snälla Snälla HJÄLP...
Kan öven påpeka att jag fick en helt kommplet xtramotor med alla lösa delar runt omkring alltså så kommplett som den kan vara som är ok.. Så om det är någon som har kunskap och lite tid att kolla upp vad eller vilka fel det är och givetvis åtgärda felet antingen med reservdelar till den motorn som sitter i eller byta motor till extrmotorn ersättning utgår ju givetvis enligt överenskommelse..Tack på förhand Fredde
Ps Det mest idialiska är om det är någon som känner sig manad att ta tag i bilen så är det ju mycket bra om han/ni bor från upplandsväsby rikning Uppsala, Tierp, Gävle, Sandviken, Storvik, Torsåker, Hofors, Falun samt områderna runt omkring dock endast en önska från mig Tackar Ödmjukast.
Jag köpte en chevrolet transport 1998 års med 3.3 liters v 6 an i ljungby i tisdags säljaren informerade att oljelampan blinkade på tomgång när motorn blivit varm kom ett svagt knackande ljud som försvan när man började att varva oljelampan släcktes även då. Men i övrigt så gick motorn mycket bra och startade väldigt fint. var på plats efter en tåg+flyg+tågresa och kände väl att det fick bli en chansning att köra bilen från ljungby till Gävle i och med att oljelampan inte lös vid varvtal samt att även det knackande ljudet även upphörd vid varvning så tuttade jag och körde allt verkade frid och fröjd tills efter ca 52 mils körning av 75 mil så började jag att tappa kraft och fart särskilt i uppförsbackarna och det var då dråpslaget kom det lilla knackandet som var endasat på tomgån hade plötsligt förflyttat sig nånstans i motorn så för att se om det var något tillfälligt så gjorde jag en halvkickdown och bilen börjar småhoppa, småhacka och pusta och vill inte alls upp i varv max 3000 RpM eller öka någon fart vid detta tillfälle kan man ksn väl säga at det som var som en svag knackning på tomgång och inte hörts av några knackningar alls eller oljelampa som tänts så trodde jag efter 52 mil med dessa fel att jag skulle klara av de sista 20 milen men här tog det stopp knackandet blev högre och mer dovft motorn började hoppa och typ tvärdö när man gav gas släppte man gassen så började den varva igen men mycket sakta sen tog det 3-5 minuter tills motorn stannade helt. Tur i oturen så lyckades jag svänga av precis in på shell stora väsby och parker. Provar igen att starta motorn efter ett tag inga felkoder på instrumenten vrider nyckeln och motorn går runt men med knackningar och precis i startögonblicket så stryps motorn och stängs av provar samma sak typ 4 gånger till men med mellanrum på 5 min. Så nu sitter jag här i Torsåker och bilen står i stockholm och jag har ingen anning vad som har hänt. Kan den räddas som sagt mycket tacksam för all typ av feedback eller lösningar Snälla Snälla HJÄLP...
Kan öven påpeka att jag fick en helt kommplet xtramotor med alla lösa delar runt omkring alltså så kommplett som den kan vara som är ok.. Så om det är någon som har kunskap och lite tid att kolla upp vad eller vilka fel det är och givetvis åtgärda felet antingen med reservdelar till den motorn som sitter i eller byta motor till extrmotorn ersättning utgår ju givetvis enligt överenskommelse..Tack på förhand Fredde
Ps Det mest idialiska är om det är någon som känner sig manad att ta tag i bilen så är det ju mycket bra om han/ni bor från upplandsväsby rikning Uppsala, Tierp, Gävle, Sandviken, Storvik, Torsåker, Hofors, Falun samt områderna runt omkring dock endast en önska från mig Tackar Ödmjukast.