Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Knakar i bilen när handbromsen är i

Startad av Milla · 2008-08-05 · 3 svar

MillaTrådstart
Hej!
Är ny här på forumet och är inte så jätte händig på bilar... Har en Ford (1 1/2 år gammal) och den har sedan några månader börjat föra lite oljud när man stiger i och ur bilen när handbromsen är åtdragen, mest låter det bak. Ibland låter det inte alls eller väldigt lite och ibland knakar/gnisslar den till ganska mycket. Har varit på serviceverkstaden och då är bilen förstås tyst... och där säger de att alla bilar låter när handbromsen är i? Men jag har aldrig hört någon knaka som vår? Vad kan detta bero på och är det "farligt", bör jag göra något?:confused:

Tacksam för svar!
AJ80
Lite knarr är inte farligt,bara handbromsen tar så att bilen inte rullar iväg.
Dra åt handbromsen ordentligt så knarrar det mindre.
Eventuellt kan du spänna vajern lite på den sida som knarrar.
Soderlund
Tack. Som jag förstår så borde någon hjälpa mig att justera handbromsen, så kanske knaket försvinner...:rolleyes:
slirfeldt
Ja som redan konstaterat är detta fenomen högst troligt ingen som helst fara med och som även varit inne på verkstad som då även borde konstaterat att ingen justering av handbromsen då behövdes, som heller inte borde behövas på en så pass ny bil,,, har inte heller råkat ut för detta på någon bil heller.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil