Knas på halvljus/helljus efter "brand"?
- Detta ämne har 13 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 9 månader sedan av slirfeldt.
- FörfattareInlägg
- 2009-12-12 kl. 01:46 #13909s40SnubbeDeltagare
Hej!
Ganska ny ägare av Volvo s40 -96:a. Nöjd för övrigt efter att ha övergivit Citroën.
Har nu ett problem med bilen. Kan först ge lite bakgrund…
Har under en tid märkt att något låter konstigt i bilen när jag vrider om tändnyckeln. Ungefär som en liten pump “bzz bzz bzz” i framvagnen. Kom idag på vad det var… Det är inställningen till halvljusets riktning. När jag ställer den på 1 så “bzzz”:ar den sig dit.. Likaså på 2. Men när jag sätter den på noll – som den ju ska stå på utan last/släp så låter det hela tiden “bzz bzz bzz bzz”, ungefär som om den inte vill ställa in sig korrekt. Något glappar?Kunde alltså lokalisera detta fel (som ännu kvarstår) efter dagens incident.
Satt i lugn och ro och körde. Allt frid och fröjd. Plötsligt kände jag en stickande stank. Kände genast: elektronikbrand!
Såg med en gång att det kom kritvit rök från ljusvredet/ventilationen. Luktade ***** !!!
[img]https://www.ladda-upp.com/bilder/27734/styrvredet[/img]
https://www.ladda-upp.com/bilder/27734/styrvredetFick ju så klart panik, tvärstannade, evakuerade och upptäckte just när jag slog 112 på mobilen, att röken skingrat sig. Allt frid och fröjd igen. Startade bilen igen. Började ryka igen. Och varmt var det kring området!
Efter en stund kunde jag på nytt starta bilen och fortsätta min färd. Allt svalnade och allt verkade fungera. Kontrollerade farthållare, blinkers, hastighetsmätare, färddator med mera – allt helt okej!
MEN – sen märkte jag – att när jag skulle slå på helljuset så klickade spaken som den skulle, men helljuset stannade inte igång. Jag fick hålla in helljuset för att det skulle fungera.
En enda gång när jag blinkade i en korsning så klickade det till och helljuset stannade “inkopplat och igång” under hela min färd till nästa destination. Stängde av bilen och lämnade den i tron om att allt bara var en tillfällighet. Men när jag återigen startade bilen för att påbörja hemfärden så var felet tillbaka.
På vägen hem (mörk skogsväg i norra Skåne) satt jag och mixtrade med eländet och insåg snart att jag knappt heller har något helljus. Det är precis som om den hela tiden står standby på parkeringsljus. Var alltså tvungen att slå på dimljuset för att ens se vägstrecken och inte köra av vägen!
Någon som känner igen det här problemet? Hoppas jag varit utförlig i beskrivningen. Bild är ju också bifogad.
Kan väl tillägga också att när jag försöker att ställa ljusratten på “nollan” längst till vänster är det ungefär som om den inte vill det – något liksom “tar emot” och den fjädrar tillbaka till parkeringsljus-läget igen.
Dimljusknappen fungerar dock bra. Både för bak- och- fram. Verkar bara vara något vajsing med själva “strålkastarriktningsvredet” och “ljusratten”.Kortslutning? Byta hela den där insatsen/strömställaren? Eller är det något annat enklare som orsakat detta STORA problem? Vad kan ha orsakat detta? Är det vanligt?
Hjälp!
:utrop
Tack på förhand!2009-12-13 kl. 15:15 #61989polcoDeltagareJa du byter hela ljusvredet i ett stycke.
Pilla loss det och se till att kontaktstycket på baksidan ser fräscht ut annars får du skaffa ett nytt sådant också.2009-12-13 kl. 15:40 #61992HaltechDeltagare@clem 51311 wrote:
Ja du byter hela ljusvredet i ett stycke.
Pilla loss det och se till att kontaktstycket på baksidan ser fräscht ut annars får du skaffa ett nytt sådant också.Hej!
Tack ska du ha för svaret. Jag har desperat skrivit in i massor av olika forum med det här problemet. Jag tog loss strömställaren och fann att rubbet brunnit och smält. Kablarna är okej, men kontakten är inte så välmående.
Har lagt upp efterlysning på Bildelsbasen. Hoppas att det nappar någonstans. Tänkte att jag skaffar ny strömställare samt kontakt på baksidan med tillhörande kablar – en bit av dem – så jag kan skarva mina gamla kablar till den nya kontakten.
https://img685.imageshack.us/i/stromstallaren.jpg/
https://img697.imageshack.us/i/gtgtgtgt.jpg/
Tack för ditt svar!
Förresten – ingen aning om hur det här kan ha inträffat? Kan det ha berott på att det var något glapp i inställningen till ljusens riktning? De stannade ju aldrig i ett läge utan lät hela tiden sådär “bzz bzz bzz”… Överhettning till slut och kaputt av överbelastningen?2009-12-13 kl. 15:51 #61994polcoDeltagareJa tyvärr så tar även kontaktstyckena skada ibland också så man ska alltid kolla det först innan man köper nya saker.
Lite kortfattat så kan man säga att det går in mycket ström i ljusvredet.
Det bildas dålig kontakt på nått av stiften på ljusvredet.
Dålig kontakt=det blir varmt.
Det blir varmt=smält plast.
Smält plast=illaluktande och rykande bil.2009-12-13 kl. 16:02 #61996HaltechDeltagare@clem 51316 wrote:
Ja tyvärr så tar även kontaktstyckena skada ibland också så man ska alltid kolla det först innan man köper nya saker.
Lite kortfattat så kan man säga att det går in mycket ström i ljusvredet.
Det bildas dålig kontakt på nått av stiften på ljusvredet.
Dålig kontakt=det blir varmt.
Det blir varmt=smält plast.
Smält plast=illaluktande och rykande bil.Svårt att kolla dem när man köper det från någon bilskrot i Tjottahejsan någonstans. 🙂 Men man får ju lita på deras koder; A4-“kollad och provkörd” osv osv.
Jo tack – tvi i h**vete! Har aldrig evakuerat så snabbt någon gång! Bara jag tittar på strömställaren som nu ligger på datorbordet mår jag illa och kan förnimma den där lukten än. 🙁
Du vet inte vart de där kablarna tar vägen någonstans? De verkar gå ihop till en rejäl klump längre in i hålet där. Tillsammans med kablarna till dimljusen?
Tänkte på hur glada skrotarna är för att knipsa kablarna för att de ska följa med kontakten…
2009-12-13 kl. 17:09 #62000slirfeldtDeltagareJo dessvärre är detta ingalunda ovanligt fenomen då det i regel går tämligen mycket ström genom dessa reglage som tillslut som nämt blir så överhettade som du sedan råkade ut för och med dess klassiska aromer av bränd elektronik/plast.
Som på vissa modeller har strykande åtgång som så även verkar vara med denna modell även oss http://www.laga.se, vet heller dock inte dess kablars fortsättning på denna modell men det bör finnas ett eller flera kontaktstycken längre in.
2009-12-14 kl. 02:43 #62010HaltechDeltagare@Peter H 51322 wrote:
Jo dessvärre är detta ingalunda ovanligt fenomen då det i regel går tämligen mycket ström genom dessa reglage som tillslut som nämt blir så överhettade som du sedan råkade ut för och med dess klassiska aromer av bränd elektronik/plast.
Som på vissa modeller har strykande åtgång som så även verkar vara med denna modell även oss http://www.laga.se, vet heller dock inte dess kablars fortsättning på denna modell men det bör finnas ett eller flera kontaktstycken längre in.
Tack för ditt svar, Peter H.
Jo, jag märkte när jag gick till “Returbilen” och tittade in i samtliga Volvo i en lång gång med två rader av just bara Volvobilar. Ingen Volvo i min “klass” hade kvar någon strömställare. Gapade bara ett tomt hål där. :eEfterlysning gjord på Bildelsbasen. När jag sökte på Lagabasen upptäckte jag att samma skrothandlare och artiklar var de som jag gjort förfrågan på hos Bildelsbasen.
Så du tror att kablarna kommer till ett kontaktstycke längre ned? Okej… Då kanske man skulle gå ner i garaget och kolla det samt eventuellt se till att få hela den nya kabeln från kontakt till kontakt istället… Fast det såg ju visserligen väldigt trångt ut.
Tog loss understycket under ratten för att se om jag kunde komma åt något mer därifrån, men det var dödfött…
Tack för alla svar! Blir glad när man får lite respons! Ensam är man inte stark vad gäller sådana här problem!
2009-12-14 kl. 05:51 #62011polcoDeltagareDet kommer inget kontaktstycke längre ner utan denna går in i huvudkabelstammen.
Det finns dock lösa kontaktstycken att köpa via din volvohandlare men då ska du pressa på nya kabelskor och sen montera ihop allt.
Det blir enklast att kapa en bit från en skrotbil sen skarva ihop.2009-12-14 kl. 06:32 #62012HaltechDeltagare@clem 51339 wrote:
Det kommer inget kontaktstycke längre ner utan denna går in i huvudkabelstammen.
Det finns dock lösa kontaktstycken att köpa via din volvohandlare men då ska du pressa på nya kabelskor och sen montera ihop allt.
Det blir enklast att kapa en bit från en skrotbil sen skarva ihop.Då har jag tänkt rätt från början alltså. TACK!
Fy f*n alltså om man hade stått där och plockat ner allt för att aldrig komma fram till någon kontakt. :pNä, det blir som planerat; medföljande kontakt baktill med en bit av kablarna från skroten och sen är det bara att knipsa och skala! §e
Nu för tiden finns ju sådana där vackra små olikfärgade “plasthylsor” som man bara klämmer åt med en tång för att skarva kablarna med så det blir snyggt… Trots att man aldrig mer kommer att (vilja) titta in där bakom igen! :r
2009-12-14 kl. 06:32 #62013slirfeldtDeltagareMisstänkte att det kunde vara så,, men tydligen finns det lösning även där med lösa kontaktstycken,, och visst är det så åtgång på dessa strömställare av det du erfarde med “länsade” bilar.
Lika så delges olika erfarenheter efter bästa förmåga i alla möjliga bil sammanhang på sådana här forum, som alltid är mycket uppskattat. 🙂
2009-12-14 kl. 06:57 #62015HaltechDeltagare@Peter H 51341 wrote:
Misstänkte att det kunde vara så,, men tydligen finns det lösning även där med lösa kontaktstycken,, och visst är det så åtgång på dessa strömställare av det du erfarde med “länsade” bilar.
Lika så delges olika erfarenheter efter bästa förmåga i alla möjliga bil sammanhang på sådana här forum, som alltid är mycket uppskattat. 🙂
Absolut uppskattas alla erfarenheter och kunskaper som yttras här!
Internet är ju världens största encyklopedi som ju fylls på varje sekund! 🙂Ja, ett löst kontaktstycke är ju en sista utväg, men då måste jag knipsa kablarna så nära det gamla kontaktstycket som möjligt och dessutom sätta kabelskor på allesammans. Det är som sagt absolut sista utvägen!
Försökte ju att “försiktigt” rycka upp kabelskorna som var kopplade i den gamla kontakten men jag gjorde nog mer skada än nytta. Därför låter jag det hänga där – som en liten praktisk “mall” inför operationen, så jag ser vilken kabel som ska hänga ihop med vilken.
Hade en Citroën Xantia tidigare som jag hade en del problem med. Gjorde faktiskt en del guider på min hemsida om vissa “vanliga” operationer. Funderar på om man skulle ge sig på en sådan grej när det gäller S40 också. Kan man hjälpa till med sina erfarenheter är det ju en självklarhet!
Jag kommer att plåta under tiden jag opererar, sen får vi se hur mycket guide jag orkar med att göra. Men det är alltid bra att dokumentera, ju! :e
2009-12-14 kl. 07:28 #62017slirfeldtDeltagareJo har ju nästan förträngt hur man klarade detta förr då innan internet fanns att tillgå, och den enorma tillgång till hjälp som numer finns att tillgå,,
Ja kan ju verka lite basic att behöva gå på med kabelskor om nu inte volvo kommit på en smartare lösning, men att ändå dessa satser på volvovis håller hög klass,, då detta tycks vara klart vanligt fel på dessa modeller, men ändå iaf inte varit uppe här tidigare, kan det för många sådan ägare vara guld värt med en specifik “mall” för den egna modellen i fråga. 🙂
2009-12-14 kl. 07:41 #62019HaltechDeltagare@Peter H 51345 wrote:
Jo har ju nästan förträngt hur man klarade detta förr då innan internet fanns att tillgå, och den enorma tillgång till hjälp som numer finns att tillgå,,
Ja kan ju verka lite basic att behöva gå på med kabelskor om nu inte volvo kommit på en smartare lösning, men att ändå dessa satser på volvovis håller hög klass,, då detta tycks vara klart vanligt fel på dessa modeller, men ändå iaf inte varit uppe här tidigare, kan det för många sådan ägare vara guld värt med en specifik “mall” för den egna modellen i fråga. 🙂
De orden motiverade mig att verkligen dokumentera, plåta och påbörja projektet: “Volvo S40 – så här fixar du vanliga fel“.
Har talat med en skrot i Västerås nu, han skulle återkomma när han kollat om de gamla kablarna satt kvar i bilen som står där. För övrigt passade i alla fall strömställaren. 300 spänn. Fast frakten var från 140:- :OO
2009-12-14 kl. 08:00 #62021slirfeldtDeltagarePrecis,, och med så pass vanlig bil och tydlig åtgång på dessa strömställare har iaf jag svårt att trå det vore önskvärt med passande instruktionsmall för byte av detta och till denna modell, så känner du för det så dokumentera på för du kommer med det säkerligen kunna hjälpa både den ena efter den andra “olycksdrabbade S/V40 mfl ägare. 🙂
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.