Kompression mäts på följande vis.
Först och främst ladda batteriet så det verkligen är FULLT
Motorn ska helst ha arbetstemp när detta görs, för att det ska bli så korrekt som möjligt.
1. ) Skruva ur samtliga tändstift
2.) Om du har bränsleinsprutning, koppla ur soppapump/spridare
3.) Koppla bort tändspolen (så den ej kan få gnista)
4.) Öppna gasspjället till WOT (fullgas, gäller bränsleinsprutade bilar)
5.) skruva i mätaren i valfri cylinder (tändstiftshålet)
6.) Dra runt startmotorn ( kan vara bra att vara 2st eller remote starter, finns på biltema för typ 50kr) Du ska dra runt motorn lika många varv på alla cylindrar, på min Camaro V8 skulle man snurra den 7 varv på varje cylinder. Läs sedan av och skriv ner värdet. Gå vidare till nästa cylinder och gör samma sak där.
7.) När du gått igenom alla 4 / 6 eller 8 cylindrar då kikar du i din manual (instruktionsbok / repbok) där står det hur många % det får skilja mellan alla burkar. Det är olika från motor till motor..
Skulle du upptäcka att någon cylinder sticker ut väldigt mycke, spruta då in lite motorolja (ny olja) in i tändstift hålet och gör komptest på den igen, blir det bättre komp då, så har du troligtvis dåliga kolvringar/tätningar, blir det ingen skillnad så är inte kolvarna ditt problem.
Då kan det vara avlagringar i förbränningsrummet, ett som täcker alla väggar. kanske sot som gör att en ventil inte stänger och så vidare. Det står i boken vad som kan vara orksak beroende på hur trycket byggs upp, byggs det jätte snabbt och jätte högt så kan det vara mycke avlagringar och så vidare..
Jadu ett vanligt fel, det är från motor till motor.. topplockspackning kan ju gå, inte "så" vanligt!? dåliga ventiltätningar kan vara en sak, olja läcker ner och förbränns.. mycke sot om man kört med dåliga tänddelar, gör att ventiler inte tätar som dom ska.. Detta kan ge ryckig / ojämn tomgång mm.. har du väldigt olika / dåligt komp så får du en "slö" motor..
Ja hoppas detta var lite av vad du ville veta..
https://irocz.info.se/
Först och främst ladda batteriet så det verkligen är FULLT
Motorn ska helst ha arbetstemp när detta görs, för att det ska bli så korrekt som möjligt.
1. ) Skruva ur samtliga tändstift
2.) Om du har bränsleinsprutning, koppla ur soppapump/spridare
3.) Koppla bort tändspolen (så den ej kan få gnista)
4.) Öppna gasspjället till WOT (fullgas, gäller bränsleinsprutade bilar)
5.) skruva i mätaren i valfri cylinder (tändstiftshålet)
6.) Dra runt startmotorn ( kan vara bra att vara 2st eller remote starter, finns på biltema för typ 50kr) Du ska dra runt motorn lika många varv på alla cylindrar, på min Camaro V8 skulle man snurra den 7 varv på varje cylinder. Läs sedan av och skriv ner värdet. Gå vidare till nästa cylinder och gör samma sak där.
7.) När du gått igenom alla 4 / 6 eller 8 cylindrar då kikar du i din manual (instruktionsbok / repbok) där står det hur många % det får skilja mellan alla burkar. Det är olika från motor till motor..
Skulle du upptäcka att någon cylinder sticker ut väldigt mycke, spruta då in lite motorolja (ny olja) in i tändstift hålet och gör komptest på den igen, blir det bättre komp då, så har du troligtvis dåliga kolvringar/tätningar, blir det ingen skillnad så är inte kolvarna ditt problem.
Då kan det vara avlagringar i förbränningsrummet, ett som täcker alla väggar. kanske sot som gör att en ventil inte stänger och så vidare. Det står i boken vad som kan vara orksak beroende på hur trycket byggs upp, byggs det jätte snabbt och jätte högt så kan det vara mycke avlagringar och så vidare..
Jadu ett vanligt fel, det är från motor till motor.. topplockspackning kan ju gå, inte "så" vanligt!? dåliga ventiltätningar kan vara en sak, olja läcker ner och förbränns.. mycke sot om man kört med dåliga tänddelar, gör att ventiler inte tätar som dom ska.. Detta kan ge ryckig / ojämn tomgång mm.. har du väldigt olika / dåligt komp så får du en "slö" motor..
Ja hoppas detta var lite av vad du ville veta..
https://irocz.info.se/