Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Kondensator?

Startad av Mitsubishi · 2008-01-04 · 3 svar

MitsubishiTrådstart
Hej,
Nån som vet vad den kondensator som sitter vid fördelaren gör för nåt?

Tack för alla svar :e
slirfeldt
Den har till uppgift att minska gnistbildningen mellan brytarkontakterna och medverka till till hög tändeffekt.

När brytarkontakterna börjar öppna laddas kondensatorn upp och när kondensatorn är fullt uppladdad har kontakterna skilts så mycket att någon ljusbåge inte uppstår mellan kontakterna.
bmwbmw
@Peter H 27646 wrote:
Den har till uppgift att minska gnistbildningen mellan brytarkontakterna och medverka till till hög tändeffekt.

När brytarkontakterna börjar öppna laddas kondensatorn upp och när kondensatorn är fullt uppladdad har kontakterna skilts så mycket att någon ljusbåge inte uppstår mellan kontakterna.


Jaha, nu vet jag det :e jag gillar det här forumet ...
Tack så mycket Peter H.
bmwbmw
tja,
Nån som har en sådan kondensator som sitter vid fördelaren, 0.5uF,till salu?
Jag behöver den till min Mitsubishi Colt...

Tack Med Vänlig Hälsning

Fler trådar i Hjälpforumet Bil