SstojbertTrådstart2006-12-06Plötsligt en dag när jag kommer ut från affären med nykeln
i fickan står bilen med lyset och vindrutetorkare på.
Innan jag hunnit in i bilen stängs allt av.
Senare samma kväll, igen när bilen varit låst och avsängd
ser jag att varselljuset blinkar på/av ett par gånger. Jag kopplar ifrån
batteriet och anslöt det ingen nästa morgon. Bilen gick då bra att starta
men senare samma dag var batteriet tomt.
Med uppladdat batteri har jag sedan lyckats återskapa felet. Det visade sig att utan nyckel i centrallåset går lyset igång men även tex fläkten. Om man
slår på helljuset (alltså när lyset är tänt utan nyckel i tändlåset) slocknar allt.
Är det någon som har en aning om var jag ska börja leta??
En tanke är säkringsdosan som jag har hört att man ibland byter??
MMackeracing2006-12-10 · #kontrollera alla relän.
Sätt tillbaka laddat batteri, om något relä klickar samtidigt när du jordar batteriet eller blir varmt så byt ut det.
Cchristian.hem2007-01-14 · #Hallå,har haft liknande fel.Har du dragkrok.Min dragkrokskontakt var kortsluten.När jag kopplade ur den slutade bilen "spöka".
bra första titt är att plocka av kåpan/kåporna under ratten förse sig med BRA LJUS gärna en pannlampa med lysdioder är kanon och kolla under instrumentpanelen ifall några kablar blivit varma/hårda så de spricker när man tar i dem LUKTA NOGA om det luktar bränt , kolla runt tändningslåset & ljuskontakt & säkringsdosa och reläer - lukta & känn ......
Har du satt in starkare hel & halvljuslampor ?? typ 80/100w eller 90/130w detta är orsak till mycket skit om man inte byter ut kablar mot tjockare och lägger till ett relä...
:i Hej
Ja hade precis dom symtomen som du beskrev. Felet hos mej var säkringslådan, en massa ärg på kortet.
Jag tog isär lådan och rengjorde kretskortet med elktonikrent sen dess har det inte varit några problem.
Som föregående talare har sagt så är säkringsdosan en lågoddsare.Dom bilarna borde ha sålts med en säkringsdosa i reserv när dom var nya. :)
Hej,
Tack för tipset om säkringslådan, det verkar ha löst problemet. Jag plockade isär den och den såg verkligen inte så fin ut innan jag gjorde rent. Nu har det gått 2 månader sen jag satte tillbaka den och inte sett till några problem.