Hhasse25Trådstart2008-04-03det står överallt att man ska kontrollera att lambdasonden är defekt innan man byter den annars kan även den nya lambdan ta skada... hur vet man då om en lambdasonden är defekt eller ej?
sök här på forumet den som söker skall finna..... du måste ha en multimeter
du kan inte se om den är trasig med en multimeter du måste ha ett osilloskop och mäta på signalkabeln på lamdan
en liten polo har väl inte titanium-lambdasond(5V)?? eller?
vad är det för bil årsmodell, motortyp etc.
vw polo -90 med insprutning. 1.3liters motor
då har du förmodligen en helt vanlig traditionell 4 trådars lamdasond
2 st är för uppvärmingen matas med 12 volt
1 är jord
1 är utgången som ska variera mellan ca 50- 900 mV finns det ingen spänning där så är den oduglig under förutsättning att det inte är kortis i kabelhärvor etc.
biltemas universal bör vara användbara i detta fall
andra trådar här på forumet hävdar att värdet i signalkabeln ska ligga mellan 0,5-1 volt... dvs mellan 500-1000 Millivolt
hur mäter jag spänningen?
@hasse25 30714 wrote:hur mäter jag spänningen?
med en multimeter på det lägsta området för DC V tex. 2 volt