Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

kontroll av lambdasond?

Startad av hasse25 · 2008-04-03 · 10 svar

hasse25Trådstart
det står överallt att man ska kontrollera att lambdasonden är defekt innan man byter den annars kan även den nya lambdan ta skada... hur vet man då om en lambdasonden är defekt eller ej?
lenaola
sök här på forumet den som söker skall finna..... du måste ha en multimeter
Johansson
du kan inte se om den är trasig med en multimeter du måste ha ett osilloskop och mäta på signalkabeln på lamdan
kage
en liten polo har väl inte titanium-lambdasond(5V)?? eller?
aw73
vad är det för bil årsmodell, motortyp etc.
kage
vw polo -90 med insprutning. 1.3liters motor
aw73
då har du förmodligen en helt vanlig traditionell 4 trådars lamdasond
2 st är för uppvärmingen matas med 12 volt
1 är jord
1 är utgången som ska variera mellan ca 50- 900 mV finns det ingen spänning där så är den oduglig under förutsättning att det inte är kortis i kabelhärvor etc.

biltemas universal bör vara användbara i detta fall
kage
tack
lenaola
andra trådar här på forumet hävdar att värdet i signalkabeln ska ligga mellan 0,5-1 volt... dvs mellan 500-1000 Millivolt
kage
hur mäter jag spänningen?
aw73
@hasse25 30714 wrote:
hur mäter jag spänningen?


med en multimeter på det lägsta området för DC V tex. 2 volt

Fler trådar i Hjälpforumet Bil