Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Kontrollampor lyser inte?

Startad av judemannen · 2009-07-19 · 11 svar

judemannenTrådstart
När man sätter på tändningen så ska ALLA kontrollampor lysa och efter det släckas, när jag sätter på tändningen lyser enbart oljetryck och generator. Vi öppnade bakom instrumenteringen och alla lampor satt som dom skulle och jag hittade inga fel. Allt ikopplat och inga säkringar var trasiga. Den förre ägaren har varit ganska duktig på sin sak. Så min fråga är, vet ni hur jag kan åtgärda det? (740 -88)

Tacksam för svar!:)
landy88
Vilka lampor saknas menar du?
carroros
@Preben F. 46111 wrote:
Vilka lampor saknas menar du?


Dvs alla kontrollampor där nere som ska lysas, exempelvis lambasonden, ABS mm. kan länka bild
https://www.gnetagalten.se/images/00002/0/instrument-740-1.jpg
landy88
En dum fråga kanske; men HAR den ABS och lambdasond?
Jag vet att en del gamla 740 hadde förgasare, och de har ju ingen lambdasond, det samma med ABS, inte alla hadde det. OM denhar ABS måste det ju gå att kolla efter ett ventilpaket i motorrummet, och finns det, kan en tidigare ägare ha plockat bort relät pga. en lysande varningslampa
anden__z
Det låter som ett jordfel. Om du inte gjort det redan så mät upp om kontroll lamporna får ström. Om så är fallet så kolla upp jordanslutningarna. Eventuellt dra en extrakabel direkt till krets"kortet".
anden__z
@Preben F. 46118 wrote:
En dum fråga kanske; men HAR den ABS och lambdasond?
Jag vet att en del gamla 740 hadde förgasare, och de har ju ingen lambdasond, det samma med ABS, inte alla hadde det. OM denhar ABS måste det ju gå att kolla efter ett ventilpaket i motorrummet, och finns det, kan en tidigare ägare ha plockat bort relät pga. en lysande varningslampa

En 88a har en lamdasond. Det betyder dock inte att den har en kontroll lampa till sonden. Däremot finns det en lampa med en lamda symbol som indikerar när det finns felkoder i datorn att läsa. Det finns från sena -88or och nyare.
carroros
Den har både Lamba Sond och låsningsfria bromsar jajamensan. Det kan vara jordfel ja, men...eftersom bältelampan indikerar korrekt samt generator och oljetryckslampan lyser så kan det inte vara jordfel eller? Skulle kunna kolla ventilpaketet. Vet dock inte vart de sitter hehe^^
anden__z
Så bälteslampan fungerar. Är det några andra lampor som fungerar i instrumentet?
Ex .helljus, blinkers, handbroms,bromskrets, Funkar klockan,hastighetsmätaren, varvräknaren?
Glöm ventilpaketet till ABSen, skulle den fela så ska lampan lysa åtminstånde när du slår på tändningen,
carroros
@Poke 46124 wrote:
Så bälteslampan fungerar. Är det några andra lampor som fungerar i instrumentet?
Ex .helljus, blinkers, handbroms,bromskrets, Funkar klockan,hastighetsmätaren, varvräknaren?
Glöm ventilpaketet till ABSen, skulle den fela så ska lampan lysa åtminstånde när du slår på tändningen,


Helljus, blinkers, varv och hastighetsmätare funkar perfekt (klocka med). Bromskretsen hör till kontrollampan där nere på den raden, det är ju 16st ikoner där nere på instrumentet som ska lysa, enbart 3lyser när jag startar. Den förra ägaren är mekaniker på Volvo så han kan "gömma fel" på bilen. man är ju inte direkt sugen på att betala en massa reparationer på volvo heller.
anden__z
Som jag tidigare skrev. Mät upp om det kommer fram någon ström till kontroll lamporna.
Det är ju som tur är en baggis att ta loss instumentet

En liten undran bara,du skrev inledningsvis att ni kollat så att lamporna satt som de skulle men kollade ni om de var hela??
carroros
Nej det har vi inte (skall göra det när jag vaknar), men det vore ju underligt om bara 3st var hela och resten kassa, men som sagt I'll keep ya posted m8. :)
carroros
Den ser ju ganska hel ut om man säger så.

https://img132.imageshack.us/img132/7435/bild851.jpg

https://img145.imageshack.us/img145/5093/bild856.jpg

Men har kikat lite på lamporna nu. Alla har ström lr tja...lever iaf, hur som helst så tror jag att det är mätaren det är fel på, vad jag har förstått så har instrumentpanelen många olika komponenter, dvs. att has. mätaren har inget med kontrollamporna o göra(rätta mig om jag har fel), så jag köper en ny på fredag och hoppas på bättre resultat.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil