Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Köpa bil?

Startad av ironmajk · 2008-03-11 · 9 svar

ironmajkTrådstart
Hej,

jag kan knappt något alls om bilar och behöver därför mycket tips och hjälp.

Vi letar efter en bil runt 30 000kr - 50 000kr, årgång -00-01 eller 02 om så finns.

här följer lite frågor jag undrar över?

1. Var är bäst leta? Vi bor i Skåne, Lund.

2. Vad är viktigt att titta på?

3. Hur långt ska en bil i denna klass ha gått? 10000 mil mycket eller lite?

4. En eller flera tidigare ägar?

5. Vad är viktigt att veta helt enkelt?

Tacksam för alla svar och tips man kan få.

Tack på förhand!
Micke
lenaola
undvik renault och ford så sparar du dig själv en massa problem. Kika själv här på forumet så ser du vilka bilar frågorna berör.

Milen är inte så himla blodigt bara sevice är skött. Ett jättepluss är om du kan hitta en underedsbehandlad (UB) bil då har du reducerat dina rostproblem dessutom kan man anta att om en bilägare kostat på sin 8 år gamla bil en UB kan man nog också anta att killen från början haft för avsikt att behålla bilen LÄNGE och att han förmodligen pedantskött den.(ett tips kan vara att söka på blocket på underredsbeh* då finner du sådana. Västkustbilar är att undvika (rost) medan norrlands inland verkar vara att föredra. Storstad är sämre ur rostsynpunkt än landsort (dock ej om ägaren bor på grusväg). Kolla NOGGRANNT att bilen inte är omlackad någonstans (=krockad). Granska färgnyanser om det finns märken under lacken efter att det har slipats mm. När du är nära att slå till kolla då det intressanta objektet under åk till gds-hall å hissa upp titta efter rost skadade drivknutsdamasker läckage osv. Provkör grundligt på samtliga växlar lyssna efter misslud i växellådan. Kontrollera kopplingen (inte nått man bör göra dagligen och ej heller mer än en gång, då detta sliter lite på bilen) Ligg i 60km/h lägg i 5:an på en raka där du kan köra relativt ostört. Trampa nu gasen i botten håll foten still där och gör ett snabt stamp på kopllingspedalen. Motorn ska varva upp snabbt men när pedalen släpps ska kopllingen ta tag ordentligt ganska direkt utan att slira. Känn efter att inte bromsarna ligger på ngn stans
lenaola
Kolla bilen på vv.se Gör ett registerutdrag på fax. Fråga direkt ägaren vad han vet som är fel markera att du kan detta och att du kommer hitta felen om han ljuger finns det uppenbara saker som är fel eller på registerutdraget som han undanhåller dig skit i den bilen leta en annan.

Säger ägaren att han inte vet så speciellt mycket om bilen eller att han inte kan eller fattar något välj en annan
slirfeldt
Allid lika svårt att rekommendera bil då smaken dels är delad och tex utrymmesbehoven är så olika,, men fortsättnisvis så sondera lite bland annonser som tex Blocket.se och se vad och framför allt hur pass ny bil man kan få för slantarna.

Ett tips på vägen för att få en bättre uppfattning om bilars hållbarhet osv är att skaffa av bilprovningen varje år utgiven bok ("Bilar Starka Sidor & Svaga Punkter") om samtligas bilmodellers omdömmen osv finns med, vilket ger mycket god vägledning vid bilköp.

Och vad gäller spcifikt Ford,, så själv som inte allt för mycket "fordvän" är vi själva inne på vår tredje Mondeo i denna prisklass och varit med samtliga mycket nöjda och dess reparationer/strul har faktiskt inte varit mer än om det skulle handlat om en Volvo,,, dessutom får man betydligt mera bil för slantarna, det är vår erfarenhet.
Weird_G
@oollaa 30056 wrote:
undvik renault och ford så sparar du dig själv en massa problem. Kika själv här på forumet så ser du vilka bilar frågorna berör.

Hehe , ja jag blev lite nyfiken & gjorde några helt ovetenskapliga sökningar här på forumet . ska jag vara ärlig så är det nog ganska jämt fördelat med inlägg kontra sålda bilar . Golf ger dock en väldigt massa nerslag . att ford skulle vara är inte helt sant .
Tex escort 269 inlägg
Golf 400 inlägg
Mondeo :166 inlägg
Passat : 186 inlägg
Toyota :159 inlägg
Corolla :66 inlägg


Hur som helst så skulle jag personligen undvika koreaner . mest pga av dåliga erfarenheter själv .
Ang bilpriser så tror jag att du hittar bästa priserna just i det område du bor .
OM det är möjligt så tänk på att du har en maskinskadegaranti som offtast går ut vid tio tusen mil på bilförsäkringen . Det är i alla fall en bra trygghet .
Det kan kanske vara svårt att hitta en bil med så lite mil på mätaren , beroende lite på storlek & krav .
Tycker annars att du fått bra råd i den här tråden =)
vill du vara exta någa så finns alltid bilprovningens diagnos . har för mig att det kostar ca 500 -1000 kr . men det kan det kanske vara värt om man känner sig osäker .
motormännen har något liknade .
Weird_G
@oollaa 30056 wrote:
undvik renault och ford så sparar du dig själv en massa problem. Kika själv här på forumet så ser du vilka bilar frågorna berör.

Hehe , ja jag blev lite nyfiken & gjorde några helt ovetenskapliga sökningar här på forumet . ska jag vara ärlig så är det nog ganska jämt fördelat med inlägg kontra sålda bilar . Golf ger dock en väldigt massa nerslag . att ford skulle vara överreprenseterade är inte helt sant .
Tex escort 269 inlägg
Golf 400 inlägg
Mondeo :166 inlägg
Passat : 186 inlägg

Toyota :159 inlägg
Corolla :66 inlägg


Hur som helst så skulle jag personligen undvika koreaner . mest pga av dåliga erfarenheter själv .
Ang bilpriser så tror jag att du hittar bästa priserna just i det område du bor .
OM det är möjligt så tänk på att du har en maskinskadegaranti som offtast går ut vid tio tusen mil på bilförsäkringen . Det är i alla fall en bra trygghet .
Det kan kanske vara svårt att hitta en bil med så lite mil på mätaren , beroende lite på storlek & krav .
Tycker annars att du fått bra råd i den här tråden =)
vill du vara exta någa så finns alltid bilprovningens diagnos . har för mig att det kostar ca 500 -1000 kr . men det kan det kanske vara värt om man känner sig osäker .
motormännen har något liknade .
rammega
Tack så mycket för inläggen! Kanonbra!

Vill nu bara fråga en gång till angående mil antal. Vad är inte att föredra om man vill köpa en hyffsat ny allstå 00-01-02 bil? Under 10000mil eller vad är rimligt?

/Micke
Ludde_57
Att kanske tänka på är att kolla vid vilket miltal en större ( dyr? ) service skall genomföras.
Ska den ske vid ex,vis 10000 Mil, så kanske det är dumt att köpa en oservad bil som gått 9500 Mil, bara för att den är "billigare" än en servad bil som gått 10500 Mil.

Väljer man den senare, så gäller det väl också att få det bekräftat att servicen också är gjord.
slirfeldt
Vad gäller miltalen är det visserligen en gyllene grundregel att så låga som möjligt som många föredrar men det brukar med spegla sig i prisbilden för modellen i fråga,, sedan detta med eventuell antågande större service är med att beakta vid spekulant på bil där tex vid kamrem skall bytas mellan 6000 och 15000 mil och många storservicar görs kring dom 10000 milen.

Så nu är det bara till att sondera marknaden och hoppas du/ni hittar nogåt som kan passa,, för bilar finns det gott om det gäller bara att hitta guldkornen. :-)
rammega
Tack för all hjälp jag återkommer när vi hittat någon som verkar bra :)

Fler trådar i Hjälpforumet Bil